Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De toegevoegde waarde van geo-analyse

 

Computable.be Expert

Emmanuel Vanderhaegen
Regional Director Belux, Qlik. Expert van Computable.be voor de topics Business Analytics, Datamanagement en Beheer.

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, maar ik kan je vertellen dat een kaart minstens zoveel waard is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat geo-analytics in opkomst is. Een nieuwe stroming binnen visual analytics, waarbij data grafisch wordt weergegeven in een interactieve kaart. Er zijn tal van situaties in diverse sectoren te noemen waarin locatiedata een bijdrage levert. In deze blog geef ik je alvast drie voorbeelden. Vul jij ze aan?

1. Healthcare

Dat geo-data van groot belang is bleek enkele jaren geleden al tijdens de uitbraak van het Zika-virus. Voor een groot farmaceutisch bedrijf was het ten tijde van de uitbraak extra belangrijk om te zorgen voor voldoende medicijnen op de juiste plek. Om dat in kaart te kunnen brengen, wilde het bedrijf beter kunnen voorspellen hoe Zika zich zou gaan verspreiden. Door grote hoeveelheden ongestructureerde data samen te brengen op een kaart, was het bedrijf in staat om heel nauwkeurig te voorspellen waar Zika zou gaan uitbreken. Denk hierbij aan data over migratiepatronen van muggen, sentimenten op social media, het reisgedrag van mensen, weersomstandigheden en de demografie van de bevolking. Juist door de visuele weergave van al deze data kon het bedrijf betrouwbare voorspellingen doen over hoe de ziekte zich zou gaan verspreiden. In mijn ogen een prachtig voorbeeld van hoe geo-data helpt om ziektes in te dammen.

2. Retail

Ook de retail-sector kan rijkelijk profiteren van geo-analytics. Denk bijvoorbeeld maar eens aan ondernemers die een nieuwe vestiging willen openen. Zij willen uiteraard alle belangrijke aspecten bij de keuze voor een locatie meenemen. Denk bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid van een locatie, verkeersopstoppingen, demografie van de wijk, parkeergelegenheden en verkeersstromen. Door al dit soort data te projecteren in een kaart, kunnen ondernemers sneller nieuwe plekken ontdekken die perfect aansluiten op hun behoeften en die van hun klanten.

3. Logistiek

Naast de zorg en retail, is ook de logistieke sector een goede kandidaat voor succes met geo-analytics. We leven in een 24-uurseconomie met klanten die veeleisender zijn dan ooit . Same day delivery is de nieuwe status quo. Dit vergt een strak staaltje logistieke planning, want hoe ga je bijvoorbeeld om met files? Of met een kapot voertuig? Of een zieke medewerker? Geo-analytics helpt bedrijven om het volledige proces inzichtelijk te maken op een kaart en dit te combineren met externe data, zoals file-informatie of voertuiginformatie. Op deze manier kunnen bedrijven eerder voorspellen waar vertraging gaat optreden en tijdig de nodige maatregelen nemen om toch de klantbelofte waar te maken. 

Geo-data kent dus vele toepassingen en biedt oplossingen in bijna alle situaties en sectoren. Dit maakt dat geo-analytics een belangrijk strategische middel is binnen de hedendaagse 24-uurs economie. Ik zie graag jullie voorbeelden tegemoet!

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6018586). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×