Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

CodersCo.wint Gfk Insights Challenge met RAX

 

CodersCo.wint Gfk Insights Challenge met RAX

Coders Co. wint Gfk Insights Challenge met RAX tijdens Wakoopa Datathon Met RAX binnen 16 uur duizenden clickstreams van online shoppers omgezet in heldere visualisaties van typen customer journeys. Amsterdam, 9 mei 2017 – Coders Co., het Amsterdamse vooraanstaande data scientists team, heeft op 23 april 2017 de Gfk Insights track gewonnen van de Wakoopa WHAT datathon. Dankzij zijn RAX-technologie visualiseerde het team binnen 16 uur het winkelgedrag (customer journeys) over verschillende online shops uit duizenden clickstreams (big data) in een interactief dashboard.

De wedstrijd
Hoe haal je zinvolle gedragsdata uit duizenden clickstreams van online modeshoppers? De deelnemers aan de Datathon ontvingen gebruiksgegevens van 1 maand uit de pc’s, tablets en smartphone van een Nederlands panel. Welke websites en apps zij gebruikten, wanneer en hoelang. Met duizenden webclicks en zoektermen, aangeleverd door organisator Wakoopa, die deze gegevens met haar ‘passive metering technology’ met toestemming anoniem registreert bij diverse panels.

Customer journeys over verschillende shops in kaart
“De meeste online winkeliers kunnen inmiddels het klantgedrag in hun eigen shop achterhalen, maar wat ze niet weten is:
Hoe verhoudt dit klantgedrag zich tot dat bij andere shops?
Hoe navigeren mensen door verschillende shops op hun pad naar aankoop?
“Ons doel was het klantgedrag over de verschillende online modeshops te visualiseren om interessante patronen en klantsegmenten te ontdekken”, vertelt Gosia Wrzesinska PhD, CEO van Coders Co.

De uitdaging
Elk pad dat een klant doorloopt, is echter uniek. Hoe maak je daar zinvolle visualisaties van? De nacht was lang en vol uitdagingen. Met hiërarchische clustering algoritmen en de eigen RAX-programmeertaal, leverde Coders Co. een interactief dashboard op. Dat toont in één oogopslag de 9 relevant te onderscheiden customer journeys. “Dankzij RAX, dat superefficiënt overweg kan met (big) gedragsdata, behaalden we dit resultaat in 16 uur. Kun ja nagaan wat mogelijk is als we 3 dagen hebben”, aldus Gosia.

Grote modeshops hebben veel ‘kijkers, niet kopers’
Het interactieve dashboard maakt interessante conclusies mogelijk. “Zoals te verwachten, zijn langere surfsessies een duidelijke indicator voor koopintentie. Verrassender is dat, in ieder geval Nederlandse modeshoppers, vooral aan het begin van hun customer journey veel verschillende webshops bezoeken. Nog opvallender is dat vooral de grote webshops veel customer journeys hebben van het type ‘wel kijken, niet kopen’ met lage conversie, terwijl de kleinere shops vaak een meer betrokken koperspubliek hebben”, vertelt Gosia.

Respondenten zeggen niet wat ze doen
“Marktonderzoekers doen interviewonderzoek. Maar mensen zeggen of weten vaak niet helemaal wat ze doen. Gedragsdata via registratie, de passive metering technology, zoals die van Wakoopa, wordt daarom steeds belangrijker. Deze data zijn vooral ongestructureerd en daardoor moeilijk te analyseren. De tijdsdimensie maakt de analyse nog ingewikkelder. Als marktonderzoekers deze data al verzamelen, weten ze vaak niet wat ze ermee moeten. Of het verwerken is te duur. Tijdens de Datathon hebben wij aangetoond dat je er met RAX in zeer korte tijd waardevolle inzichten uithaalt. RAX opent voor marktonderzoekers de deur naar een nieuw type op gedrag gebaseerde inzichten tegen een betaalbare prijs”, aldus Gosia Wrzesinska.

Over Coders Co. en Journeylytics
Coders Co. is een vooraanstaand team van data scientists dat in 2013 is gestart uit passie voor programmeren. Het hele team heeft een PhD in Computer Science en beschikt over jarenlange ervaring in de software-industrie. Zoals het programmeren van embedded systemen, hacken van besturingssystemen en uiteenlopende intelligente web-en mobiele toepassingen. Klanten zijn
onder meer: PGGM (Nederlands Pensioenfonds) en INTAGE (een groot market research bedrijf in Japan). Onder de naam Journeylytics heeft het team zich gespecialiseerd in big data analyse voor customer journeys. Zie www.journeylytics.com en www.codersco.com

Voor meer informatie:
CodersCo. Gosia Wrzesinska PhD, CEO
mob.: +31 643534405 email: gosia@codersco.com

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6016564). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×