Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

De communicatierealiteit achter big data

22 juli 2016 - 12:293 minuten leestijdOpinieData & AI
Kris Poté
Kris Poté

'Geachte heer Pot_, ik ben Christophe Urvoy, Algemeen Directeur van het communicatiebureau Senioragency. Wij zijn de toonaangevende experten inzake vijftigplussers en het lijkt mij interessant elkaar te ontmoeten, gezien het bijzonder hoog potentieel van deze doelgroep.' De aanhef van een recente mail. Ja, ik ben over vijftig maar mijn achternaam is niet 'Pot_'. En ook niet 'Pot', zoals in een andere mail 'Hallo Pot, u maakt kans op een waardebon van Ikea'.

Geloof me, wekelijks krijg ik dit soort nonsens in mijn mailbox. Deze manier van communiceren, is gewoonweg irritant voor iedereen die verkeerd of niet ter zake wordt aangesproken. Bovendien werk ik niet voor een bedrijf dat mikt op individuele vijftigplussers, maar voor een it-dienstengroep die grote bedrijven en organisaties cibleert.

Vier eisen

Advertentiemails zijn meestal de vrucht van een samenwerking tussen de marketingdienst (inhoud) en het it-team (applicatie). En daar loopt het al eens fout. Data worden veel te snel ingebracht zonder de nodige aandacht.

Een mailcampagne staat of valt met de accuraatheid van de gegevens: juiste voornaam, naam, titel en zo voort. Discipline en aandacht verplicht! Zonder dat het systeem bepaalde lettertekens weigert of fout voorstelt, of (al dan niet gekochte) databestanden verkeerd inbrengt. Anders loopt het reeds direct mis.

De database moet ook strikt up to date gehouden worden. Mensen veranderen snel van mailadres, smartphone nummer, bedrijf of functie. Een bestand bijhouden vraagt volgehouden inzet, tijd en geld. Heel wat marketeers onderschatten dit, me dunkt.

De communicatie moet ook intuïtief goed zitten: makkelijk te lezen, vlot te beantwoorden (één klik moet volstaan), aantrekkelijk, duidelijk en niet afstandelijk. Tussen de dagelijkse publiciteitsmails die ik krijg, zijn er heel weinig die aan dit criterium voldoen.

Tenslotte is de doelgerichtheid van de vele boodschappen al te vaak heel ver te zoeken. Waarom krijg ik campagnemails voor dingen en diensten die mij hoegenaamd niet interesseren? Het marketingcredo lijkt wel te zijn: ‘Schrijf de hele wereld aan en je zal wel ergens één geïnteresseerd persoon vinden’. Complete nonsens en zonde van het bestede geld, kapitaalsvernietiging eigenlijk. En dan te weten dat er vandaag genoeg applicaties en programma’s bestaan op de markt om heel gericht doelgroepen en geïnteresseerde klanten op te sporen en met een hoge responsgraad te bereiken.

Brieven van mijn lief

Campagnemanagement klinkt simpel, maar vraagt grote voorbereiding in gezamenlijk overleg tussen de marketing- en it-teams, en een weloverwogen budget. Hoeveel wil ik uit mijn campagne halen in termen van verkochte euro’s of (in de politiek) in behaalde stemmen? Met heimwee denk ik terug aan de brieven die indertijd mijn lief mij stuurde met de gewone post: altijd accuraat, up-to-date, doelgericht en … geparfumeerd. Intuïtief zat dat altijd goed!

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    Sap-Sapphire-2024
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelData & AI

    Ai moet uitsterven zeldzame walvissen voorkomen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs