Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Sociale media in opmars bij Vlaamse lokale besturen

Social media
24 november 2016 - 08:34ActueelCloud & InfrastructuurFacebookTwitter
Kevin Stickens
Kevin Stickens

Steeds meer steden en gemeenten zijn actief op sociale media. Facebook en Twitter zijn veruit de populairste kanalen, maar er wordt geëxperimenteerd met nieuwere kanalen zoals Instagram, Snapchat en WhatsApp. In vergelijking tot Nederland laten Vlaamse gemeenten nog wel kansen liggen. Dat blijkt uit het onderzoek van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en Socialemediaburo.be.

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Socialemediaburo.be analyseerden in het tweede kwartaal van 2016 de statistieken van alle corporate Twitter- en Facebookaccounts (de officiële accounts) van alle Vlaamse steden en gemeenten, politiezones, hulpverleningszones en provincies.

Van de steden en gemeenten die de vragenlijst invulden, geeft 95 procent aan actief te zijn op sociale media. Facebook en Twitter blijven veruit de populairste sociale media. Uit de kwantitatieve meting blijkt dat 73 procent over een Facebookpagina beschikt en 65 procent over een Twitteraccount

De aanwezigheid en de activiteit op sociale media is nauw verbonden met de grootte van de gemeente. Gemeenten met meer dan vijftigduizend inwoners zijn allemaal actief op Facebook én Twitter. Van de overige gemeenten zit zo’n 75 procent op Facebook

Een gemiddelde Vlaamse gemeente telt 21.032 inwoners. Zo’n gemeente heeft gemiddeld 2.257 fans op Facebook en 1.288 volgers op Twitter. Een snel rekensommetje leert dus dat gemeenten gemiddeld op Facebook slechts een tiende van hun inwoners bereiken. Op Twitter is dat nog eens bijna de helft minder.

Nederland

De VVSG en Socialemediaburo.be keken ook over de grens heen. Hoe gaan Nederlands gemeenten om met sociale media? De Vlaamse lokale besturen maken vooruitgang, maar hinken toch nog zo’n twee jaar achter op hun Nederlandse collega’s.

Nederlandse gemeenten zijn aanweziger én actiever op sociale media. 90 procent zit op Facebook, 99 procent op Twitter. Waar nogal wat Vlaamse gemeenten een slapende account hebben, maken bijna alle Nederlandse gemeenten ook effectief gebruik van hun accounts.

Meer over

DienstenSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    startpagina W10
    Cloud & Infrastructuur

    Vier op de tien nog op Windows 10

    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Europese aanbesteding Europa vlaggen
    Cloud & Infrastructuur

    EU grijpt nog niet in tegen Microsofts cloudlicenties op Google en AWS

    Cloud & Infrastructuur

    ‘Zo krijgen we nooit Europese kampioenen’

    Cloud & Infrastructuur

    SAP en AWS bundelen krachten voor Europese datasoevereiniteit

    Innovatie & Transformatie

    Imec meldt doorbraak in quantumcomputing

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs