Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Heerlijk helder in it

07 februari 2018 - 07:543 minuten leestijdOpinieCarrière
Kris Poté
Kris Poté

Jan Hautekiet zei het maandagmorgen op de Belgische radiozender Radio 1: 'Een ict’er die helder communiceert, die moeten we koesteren wegens zeldzaam.' Echt? Toch wel. Wat is er mis met de communicatie in de wereld van de it? Er zijn wel wat zaken over te zeggen.

It’ers communiceren vaak in het Engels, het nieuwe ‘Esperanto’. Veel termen in de it komen uit het Engels en worden zonder vertaling klakkeloos overgenomen. ‘Tools’ is daar een mooi voorbeeld van; zelden gebruiken it’ers in plaats ervan ‘instrumenten’. Deze mengelmoes van Engels en Nederlands is niet altijd even evident voor een publiek dat het Engels wat minder onder de knie heeft.

Het wemelt in de it-wereld van acroniemen of letterwoorden, liefst met drie letters. Een crm-systeem, om maar eentje te noemen. Dit onder andere maakt de taal van de it tot een jargon, een taal voor ingewijden waar buitenstaanders ver weg van gehouden worden. En hoe technischer het wordt, hoe meer acroniemen en eigen termen gehanteerd worden. Dit bevordert de begrijpelijkheid naar de buitenwereld uiteraard niet.

In de it-sector werken vooral ingenieurs of mensen die een heel wetenschappelijke achtergrond hebben. Hun denken is zeer analytisch, en veel minder synthetisch. Om goed verstaanbaar te zijn, heb je de gave nodig van de synthese. Klanten in de it hebben geen nood aan een opsomming, wel nood aan een duidelijke en samenvattende boodschap. Spijtig genoeg is dat een talent dat ingenieurs en it-specialisten niet in hun opleiding meekrijgen.

Vuistregels voor it’ers

Wat dan te doen hieraan? Niet echt makkelijk, maar er zijn wel een paar vuistregels voor it’ers. Aarzel niet om je te laten bijstaan door taalspecialisten in het bedrijf. Bij de afdelingen communicatie of marketing kan je die vinden. En bepaalde collega’s zullen door hun ervaring of aanleg ook al beter communiceren dan andere. Ook zij kunnen helpen. 

En na de zoveelste technische cursus of training in procesmethodologie, overweeg ook eens een bijscholing in klaar spreken en schrijven. Daar kan je leren dat je, wanneer je jezelf betrapt op het ene letterwoord na het andere, deze letterwoorden ook duidelijk kan uitleggen aan jouw toehoorder. Het kan geen kwaad om even toe te voegen dat een crm-systeem eenvoudig gezegd een systeem is waarmee je klantengegevens in kaart kan brengen en je er je klantenbestand mee kan beheren.

Want dit is tenslotte de belangrijkste reden waarom je de it tijd moet nemen om helder te communiceren. Het bespaart achteraf heel veel tijd omdat heel wat misverstanden op voorhand vermeden kunnen worden. En dit weten we allemaal: ’time is money’. Euh, pardon: ’tijd is geld’… 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Centric verkoopt Belgische detacheringstak aan Planet Group

    ActueelCarrière

    Waarom de it’er een vrijgevochten vogel is

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    Java
    OpinieSoftware Innovation

    Java 30 jaar: legacy of alive?

    ActueelCarrière

    Valerie Taerwe is IT Person of the Year 2025

    Awards prijs beker
    ActueelCarrière

    Dit zijn de winnaars van de Computable Awards 2025

    Eén reactie op “Heerlijk helder in it”

    1. Danny VandeVyver schreef:
      12 februari 2018 om 11:50

      Het is heus wel waar. In elk vakgebied (it, juristen, financiën, …) gaan we onbewust een heel eigen taaltje ontwikkelen. Toen ik de reeks van Jan op Radio 1 beluisterde vorig jaar, dacht ik ook dat het probleem van ‘helder communiceren’ zich over heel wat gebieden uitstrekt. Niet alleen administratie. Goed dat we ons hier als it’ers op gewezen worden en vooral proberen er iets aan te doen.

      Beantwoorden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs