Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
bloemen

Chatbot zegt ‘sorry’ met een bloemetje

22 mei 2018 - 12:24OpinieSoftware Innovation
Peter Woods
Peter Woods

Aangezien chatbots rechtstreeks contact hebben met klanten, is een zekere mate van empathie uiterst belangrijk om geloofwaardig met de klant te communiceren. Maar, chatbots moeten wel herkenbaar zijn als chatbot! Het mag niet zo zijn dat de klant denkt dat er een echt persoon aan de andere kant zit.

Empathie is ´de mogelijkheid om de gevoelens van een ander te delen en te begrijpen’. Het blijkt dat empathie in zakelijk opzicht net zo belangrijk is als in persoonlijke communicatie. Sterker nog, hoe meer een bedrijf zich inleeft in zijn klanten, hoe meer dat ten goede komt aan de groei en productiviteit. Een zekere mate van empathie levert bedrijven concurrentievoordeel en meer klantloyaliteit op en zorgt ook onderaan de streep voor een wereld van verschil.

Niet alleen excuses

Klanten die mobiele apps gebruiken, naar de winkel of balie komen, twitteren, mailen of bellen naar een contactadres, verwachten een persoonlijke benadering. We weten dat we moeten meeleven met de klanten, van elke interactie moeten leren en relevant en menselijk moeten zijn.

Stel de klant zit te wachten op een bezorging die te laat is. Empathie kan pas geleverd worden als de chatbot weet wat er beloofd is en wat er daadwerkelijk is gebeurd. Het moet dus net zoals een echt persoon bij de klantenservice de beschikking hebben over real-time informatie en geautomatiseerd advies over de oplossing. Stel dat de bezorging een dag te laat is, dan moet de chatbot niet alleen excuses kunnen maken, maar er ook een bloemetje bij kunnen doen.

Geen nieuwe silo

De grootste uitdaging voor bedrijven die meer chatbots willen inzetten voor hun klantenservice – waarbij 80 procent van de bedrijven deze al gebruikt of voor 2020 van plan is dat te doen, zoals blijkt uit verschillende onderzoeken – is hoe zij deze technologie integreren zonder het authentieke en menselijke aspect te verliezen.

Chatbots zullen de menselijke medewerkers op de klantenservice waarschijnlijk nooit helemaal vervangen, maar ze zijn wel een 24/7 hulpmiddel om klanten empathisch, efficiënt en op een gepaste manier te helpen.  

Wat we moeten doen is de chatbot opnemen in de contactstrategie die over alle kanalen consistent is. Maak van de chatbot geen nieuwe silo!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    pestgedrag alleen radeloos verloren help
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Hasseltse start-up wint prijs met anti-pest-app

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aalter zet in op digitale communicatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs