Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Designmuseum toont hightech-cultuur Silicon Valley

08 juni 2018 - 09:18ActueelInnovatie & TransformatieAppleFacebookTwitterUber
Rik Sanders

In het Design Museum – voorheen Stedelijk Museum – in Den Bosch is nog tot en met 17 juni de expositie 'California: Designing Freedom' te bezichtigen. De tentoonstelling toont hoe het typische Californische vrijheidsgevoel aan de wieg stond van allerlei technologische en sociale vernieuwingen. Er is veel aandacht voor de hightech-cultuur in Silicon Valley waar onder meer de ontstaansgeschiedenis van de iPhone, Uber en Facebook uit de doeken wordt gedaan.

In vijf thema’s laat ‘California: Designing Freedom’ zien waar de oorsprong van alledaagse gebruiksgoederen en actuele bewegingen vandaan komt: ‘go where you want, see what you want, say what you want, make what you want, join who you want’.

Volgens de samenstellers komt de (ontwerp)vrijheid in deze Amerikaanse staat voort uit de hippiecultuur van  de jaren zestig. Denk aan de doe-het-zelf-houding, The Summer of Love en de film Easy Rider. Deze tegencultuur heeft zich in hun ogen ontwikkeld tot de huidige dominante tech-cultuur van Silicon Valley.

California: Designing Freedom toont die geschiedenis met ruim tweehonderd bijzondere objecten. Zo is er het eerste gps-apparaat voor consumenten te zien én een replica van de Captain America-chopper van Easy Rider. Maar ook een mountainbike, een originele Apple 1-computer, handgetekende schetsen van de Macintosh-pictogrammen, een doe-het-zelf-pakket voor genetische manipulatie en de zelfrijdende auto van Google-onderdeel Waymo.

De expositie toont Californië ook als het land van de illusie: Disney, Hollywood, videogaming en lsd. Ook komt de vrijheid van meningsuiting langs met onder andere Black Panther-posters van Emory Douglas, David Carson’s ontwerp voor Ray Gun-magazine en het interface-ontwerp van Twitter.

Meer over

iPhoneSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert België

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Snowflake zet met koop Crunchy Data in op ai-compatibele databases

    troffee
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Deze personen en projecten maken (grote) kans op een Computable Award

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs