Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

GBA zet deur meer open voor direct marketing

01 augustus 2022 - 09:04ActueelInnovatie & TransformatieGBA
William Visterin

Met twee recente beslissingen geeft privacywaakhond Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) meer mogelijkheden voor marketeers. Zij kunnen reclame sturen naar niet-klanten, zelfs naar adressen of nummers die publiek zijn verzameld.‘

Met een recente beslissing gaat GBA in tegen een klacht van iemand die bijna twee jaar na het opzeggen van een (niet nader gedefinieerd) digitaal abonnement nog direct marketing krijgt. Volgens de GBA is die periode van twee jaar nog aanvaardbaar. De GBA schat dat als een niet-zo-oude relatie in, verwijzend naar de eigen aanbevelingen rond direct marketing, en meer bepaald artikel 168 daarin.

‘Vreemd’, zo omschrijft Bart van Buitenen, directeur van Dasprive vzw, deze beslissing die gebeurde door de Geschillenkamer van de GBA. ‘In diezelfde aanbeveling staat dat de uitzondering voor het zogenaamde soft opt-in, dus gerechtvaardigd belang in plaats van toestemming, enkel kan gelden voor bestaande klanten’, oppert hij. Maar de Geschillenkamer van de GBA vindt dus dat bijna twee jaar na het klant zijn dus ook nog kan. ‘Als ik zelfs een jaar na beëindigen van de dienst nog reclame zou krijgen, ga ik dat al snel zeer storend vinden’, stelt van Buitenen.

Publieke adressen of nummers

Overigens is dit niet de enige beslissing die marketeers meer mogelijkheden geeft rond direct marketing. Een tijd geleden was er ook al een beslissing waar de GBA besloot dat gegevens die publiek verzameld zijn, zoals e-mail- en mobiele nummers van een zaakvoerder, voor direct marketing kunnen worden gebruikt. ‘Ook al heeft die persoon geen enkele link met het bedrijf dat reclame stuurt’, vult van Buitenen aan. ‘Een beslissing die volgens mij regelrecht ingaat tegen de bestaande richtlijnen en e-privacy.’

Opvallend is tenslotte, zo merkt van Buitenen op, dat deze twee discutabele beslissingen van de Geschillenkamer van de GBA telkens zijn genomen als de voorzitter van die Geschillenkamer alleen zetelde.

Meer over

Basisregistraties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Ontslag afscheid opstappen
    ActueelCarrière

    Ontslag Stevens als topman GBA onafwendbaar

    Frank Robben, CEO van Smals
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kwestieuze Frank Robben trekt zich terug uit GBA

    OpinieGovernance & Privacy

    GBA verdient grondige verbouwing

    vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank
    ActueelCarrière

    David Stevens vecht ontslag bij GBA aan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs