Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

SAP vouwt routekaart voor ai uit

Sap-Sapphire-2024
13 juni 2024 - 14:16ActueelData & AISAP
Alfred Monterie
Alfred Monterie

SAP is vastbesloten artificial intelligence (ai) nog geschikter te maken voor specifieke bedrijfstoepassingen dan met de huidige grote taalmodellen mogelijk is.

Jesper Schleimann, hoofd business ai bij Sap.

Op den duur lopen we tegen de grenzen aan van generatieve kunstmatige intelligentie (gen-ai), aldus Jesper Schleimann, hoofd business ai bij SAP. Tijdens de Europese editie van SAP Sapphire in Barcelona geeft hij een kijkje in de toekomst van ai bij erp-systemen. Met de uitgebreide taalmodellen zijn voor algemene doeleinden goed teksten en andere content te creëren. Schleimann: ‘Maar voor heel specifieke zaken is machine learning beter, vooral waar ingewikkelde berekeningen nodig zijn.’

Om die reden is SAP bezig om tabellarische functionaliteit, ofwel data die in een tabel met rijen en kolommen zitten, te combineren met grote taalmodellen. Door ook de kracht van machine learning te gebruiken, een zijtak van ai waarbij de computers niet expliciet worden geprogrammeerd, zijn specifieke bedrijfsvraagstukken beter op te lossen. Schleimann meldt dat deze vervolgstap op ai-gebied momenteel nog in de laboratoriumfase verkeert. ‘De resultaten zijn echter veelbelovend.’ Sap gaat geen eigen taalmodellen bouwen, maar werkt wel aan een verbeterde versie van zijn eigen ‘foundational model’ dat als basis kan dienen voor verschillende ai-applicaties.

Daarnaast zet SAP in op ‘ai-agents’, software-entiteiten die hun omgeving begrijpen en zelfstandig opereren. Schleimann vergelijkt gen-ai zoals Microsoft CoPilot als een gps in een auto. Dankzij een gps vind je gemakkelijker de weg en kom je ontspannen aan op een bestemming.

Zelfrijdend voertuig

De volgende fase is die van een zelfrijdend voertuig waarbij de chauffeur de handen los van het stuur kan houden. Ai-agents kunnen geheel autonoom taken uitvoeren. Ze ‘rijden’ beter dan mensen omdat ze niet vermoeid worden of afgeleid raken. Wel behoudt de chauffeur de mogelijkheid het stuurwiel te pakken en eventueel bij te sturen. Deze ai-agents gaan eerst taken doen als het versturen van facturen. Ook kunnen ze inconsistenties op dit gebied waarnemen. Als een klant tegen de verwachtingen niet heeft betaald, kunnen ze de administratie een seintje geven dat er mogelijk wat mis is gegaan.

Ook bij de inhuur van personeel kunnen deze ai-agents nuttige diensten bewijzen. Ai is straks in staat om vooral vervelende taken over te nemen. De mens wordt zeker niet overbodig, maar kan zich op het echte interessante werk richten.

Meer over

AI

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelData & AI

    Kort: Nieuwe ai-oplossingen van Netsuite, Wireless Logic koopt Zipit Wireless (en meer)

    Data & AI

    Kort: Ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via qr-code (en meer)

    ActueelData & AI

    Ai maakt populaire programmeertalen nog populairder

    AchtergrondCarrière

    ‘Zodra je stopt met leren loop je achter’

    ActueelData & AI

    Kort: Phishing-criminelen geduldiger, AVM heet nu Fritz! (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs