Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Waarom ai de klantbeleving (nog) niet verbetert, en hoe het wel kan

28 juli 2025 - 12:493 minuten leestijdOpinieData & AI
Carl Maas
Carl Maas

BLOG – Ai is hot and happening, maar toch boekt slechts tien procent van de Europese bedrijven er meetbaar succes mee. Dat blijkt uit het Digital Trends-rapport van Adobe, waarin consumenten en marketeers uit onder andere Nederland zijn ondervraagd over hun online-verwachtingen. De uitkomst? Er gaapt een kloof tussen wat consumenten willen en wat merken bieden. Een goede, gepersonaliseerde customer experience (cx) leunt op data, maar bij veel organisaties valt hier nog veel terrein te winnen.

Slechts elf procent van de consumenten noemt hun online-ervaring ‘uitstekend’. Tegelijkertijd is 68 procent bereid meer data te delen als dat leidt tot een betere, gepersonaliseerde ervaring. De boodschap is duidelijk: consumenten willen merken die hen écht begrijpen en bedienen op basis van hun wensen en gedrag. Met andere woorden: een persoonlijke klantervaring begint bij data, niet met ai.

Hoewel slechts een klein deel van de consumenten het daadwerkelijk waardeert om bij naam aangesproken te worden – iets wat inmiddels als basis wordt gezien – zit het verschil in het testen en onderzoeken van wat jouw doelgroep écht belangrijk vindt. Zo geeft 32 procent van de consumenten aan graag content te ontvangen die is afgestemd op hun interesses en winkelgedrag, terwijl 33 procent juist gepersonaliseerde aanbiedingen op prijs stelt. Door continu te leren van klantdata en feedback voorkom je dat je investeert in personalisatie die niet aanslaat, en beperk je frustratie bij je doelgroep.

Transparant

Het benutten van data voor personalisatie is bovendien alleen succesvol als je dit op een veilige en transparante manier doet. Consumenten zien de meerwaarde van data, want 68 procent wil meer gegevens delen als dat leidt tot een betere, gepersonaliseerde ervaring. Tegelijkertijd maakt 49 procent zich zorgen over wie toegang krijgt tot hun data en hoe deze wordt gedeeld. Het is daarom essentieel om een solide datamanagementsysteem te hebben en open te communiceren over het gebruik van klantdata. Wie het vertrouwen van de klant wint, krijgt er meer informatie voor terug waardoor jij de ervaring weer kan verbeteren.

Ook de meerderheid van de marketeers (86 procent) heeft investeren in klantdatamanagement op zijn prioriteitenlijst staan voor dit jaar. Met een customer data platform (cdp) kun je klantdata centraal verzamelen, segmenteren en activeren binnen het bedrijf. Dankzij de geïntegreerde ai-technologie haal je sneller waardevolle inzichten uit data en kun je klantsegmenten nauwkeuriger samenstellen. Dit maakt het mogelijk direct in te spelen op de behoefte van de klant (relevante en persoonlijke communicatie), en til je klantbeleving naar een hoger niveau. Dit is waar ai om de hoek komt kijken, niet eerder.

Geen aannames

Het integreren van ai op de klantbeleving alleen is niet genoeg. Het optimaliseren van de online-ervaring vraag om een klantgerichte aanpak, gebaseerd op onderzoek en data. Doe geen aannames, vind de balans tussen dataverzameling en vertrouwen, en zet ai slim in – zo kun je voldoen aan de hoge consumentenwensen van vandaag. Dit biedt ook een voorsprong in een competitieve markt waarin bedrijven strijden om de aandacht van de consument. De toekomst van klantbelevingen ligt in een gepersonaliseerde aanpak die gebaseerd is op daadwerkelijke inzichten, ondersteund door veilig en transparant datamanagement.

Carl Maas, managing director Benelux Adobe

Meer over

AI

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Magazijn
    AchtergrondLogistiek

    In vijf stappen met process intelligence naar een ai-supply-chain

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Van uitstel komt afstel: Intel schrapt chipnieuwbouw in Duitsland en Polen

    ActueelData & AI

    Kort: Red Hat komt met gratis update, Cegeka introduceert ai-assistent Paradigmaatje (en meer)

    ActueelData & AI

    Kort: Fujitsu schiet Japanse kunstschaatsers te hulp, Duits Craftview koopt Plenion (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Hoe ai gezichtsherkenning compleet onderuit haalt

    AchtergrondData & AI

    ‘Organisaties met chief ai officer zien 10% meer rendement op ai-investeringen’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs