België heeft de uitrol van het European Train Control System (ETCS) over zijn 6.399 kilometer lange hoofdspoorwegnet officieel voltooid. Daarmee is het pas het tweede land in de Europese Unie, na Luxemburg, dat dit voor elkaar krijgt. De upgrade van Infrabel, ter waarde van 2,8 miljard euro, moet België positioneren als koploper in de Europese digitalisering van het spoor.
De uitrol is een directe reactie op de treinramp in Buizingen in 2010. Dat ongeval, dat 19 levens eiste, legde kritieke hiaten in de Belgische spoorwegveiligheid bloot. In reactie daarop nam de regering een ETCS-masterplan aan om menselijke fouten te elimineren door middel van geautomatiseerde snelheidscontrole en noodremming. Dat is een soort cruisecontrol voor treinen, die de snelheid voortdurend opvolgt en ingrijpt wanneer een trein te snel rijdt.
In de afgelopen tien jaar heeft Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur, meer dan 48.000 ETCS-bakens, ruim 11.000 seinen en 658 GSM-R-antennes voor de communicatie tussen trein en grond geïnstalleerd. ‘Dit is een historische mijlpaal’, stelt Benoît Gilson, ceo van Infrabel. ‘ETCS, in combinatie met digitaal verkeersbeheer, biedt het hoogste veiligheidsniveau en versterkt de positie van België als een van de best uitgeruste spoorwegnetten van Europa.’
Minister van Modernisering van de Overheid Vanessa Matz, die bevoegd is voor het beleid inzake spoorwegveiligheid, wijst op de ‘voortrekkersrol’ van België. Bij het project waren 1.500 werknemers van Infrabel en het engineeringbedrijf TUC RAIL betrokken, en dat gedurende tien jaar. De Connecting Europe Facility van de EU stelde 100 miljoen euro ter beschikking voor de financiering.
België is tweede EU-land met volledig digitaal spoornet
