Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
ceo-fraude

Blyaert Betwist: De helletocht na Facebookfraude

22 januari 2020 - 10:353 minuten leestijdOpinieSecurity & AwarenessFacebook
Luc Blyaert
Luc Blyaert

Het is zondagmiddag, Zuiderterras in Antwerpen, het restaurant biedt een mooi zicht op het water. Als ik wil betalen, blijkt mijn kredietkaart tijdelijk geblokkeerd. Vreemd, geen bericht gehad van mijn bank of Mastercard.

Thuis kijk ik online mijn gegevens na. Blijkt dat er voor 2.300 euro van mijn krediet verdwenen is dankzij meerdere Facebook-advertenties afkomstig van een mij totaal onbekende ‘Oosterse’ Facebookpagina. Dat is schrikken, slikken, zweten, handen in het haar. Ik probeer op Facebook na te gaan wat ik er stante pede aan kan doen, dat is een helletocht door een labyrint. Meteen alle advertenties op stop gezet. Er was die week nog voor 3.500 euro bijkomende advertenties voorzien op die vreemde pagina…

Terstond gebeld naar Card Stop, vervolgens naar www.mijnkaart.be, een website die duidelijk dateert van de vorige eeuw. Op het vlak van gebruiksvriendelijkheid mogen ze er best de specialist U-Sentric bijhalen. Waarom plaatsen ze ‘betwistingen’ niet prominent bovenaan? Terug naar Facebook. Iemand heeft blijkbaar mijn account gehackt en mij advertentiebeheerder van zijn pagina gemaakt. Telkens werden bedragen van driehonderd tot 750 euro uitgegeven. OMG! Dan begint een zoektocht naar hulp op Facebook. Ik daag iedereen uit om daar eens mee aan de slag te gaan. Geen telefoonnummer uiteraard, je wordt steeds teruggestuurd naar de frequently asked questions, van het kastje naar de muur. Frustratie groeit. Ik heb het geluk dat ik iemand ken bij Facebook. Een verlossend mailtje volgt. Alles wordt in orde gebracht. De volgende dag is alle narigheid achter de rug.

Vragen

Blijven toch nog wat vragen over. Dat iemand mijn Facebookaccount gehackt heeft, is mogelijk ook mijn fout, hoewel ik bijna wekelijks mijn wachtwoord wijzig. Heb nu tweetrapsverificatie ingevoerd waarbij ik eerst via sms een code krijg op mijn smartphone. Maar hoe kan het dat een wildvreemde vervolgens zonder problemen mijn kredietkaart kan plunderen. Daarvoor is toch ook de driecijferige verificatiecode nodig? Waarom heeft Facebook deze ongebruikelijke transacties (normaal geef ik telkens slechts veertig euro uit) niet meteen geblokkeerd. Het moet daarvoor toch de nodige audit- en controlesystemen in huis hebben? En ook, waarom heeft mijn bank of kredietinstelling niet meteen ingegrepen, of minstens een bericht verstuurd? En algemeen, wat als je als eindgebruiker niemand kent bij Facebook en alleen aangewezen bent op de Facebookwebsite zelf. The horror.

Security wordt een bijzonder heikel thema de volgende jaren. Picanol is daar een recent voorbeeld van. Grote techbedrijven moeten dan ook bereikbaar zijn, 24/7. En vooral, je moet weten hoe je ze kan bereiken, meteen, hic et nunc. Het bespaart angstzweet en mogelijk ook geld. Dat scheelt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Facebook
    ActueelOverheid

    Facebook wil geen ‘achterdeurtje’ in software zetten

    OpinieSecurity & Awareness

    PSD2 kan fraude bij online shoppen verhinderen

    Facebook
    AchtergrondFinanciële dienstverlening

    Visterin Verdiept: Geen grip op Facebook-cryptofraude

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Facebook opbreken, WhatsApp ‘gehacked’, en nu?

    Dating
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Facebook begint datingsite in Europa

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs