Is het in deze digitale tijden nog nodig dat de overheid – wij dus – 175 miljoen euro betaalt aan Bpost om elke dag een krant te bussen? Hoeveel Belgen hebben nog een papieren krant en hoeveel kost het precies om een krant in de brievenbus te droppen? Over die kost laat Brussel nog maar eens een audit uitvoeren.
Voor de liberalen mag die jaarlijkse subsidie van de uitgevers afgeschaft worden. De Franstalige socialisten staan op hun achterste poten en willen er niet van weten. 175 miljoen euro is een pak geld, het is nog altijd maar de helft van wat Vlaanderen – wij dus – jaarlijks aan Imec geeft. Maar geef toe dat Imec met innovatievere projecten uitpakt dan een postbode die de krant ronddraagt.
Waar gaat het om? In een democratie moet de burger zoveel mogelijk geïnformeerd zijn en dus moest de krant in alle uithoeken van het land beschikbaar zijn. Sinds eind vorige eeuw internet en digitale media opdoken, gaat dat argument niet meer op. Waarom werd de rondbedeling de jongste twintig jaar dan toch nog steeds betaald door de overheid – wij dus? De uitgevers hingen uiteraard met graagte aan deze subsidieslurf. Het bracht hen jaarlijks een spaarpotje van 175 miljoen op waarmee ze bijwijlen ook een buitenlandse overname konden doen, grotendeels in Nederland. Maar de Franstalige uitgevers zijn armlastig. Volgens een goede bron laat (liet?) N-VA-voorzitter Bart De Wever ‘de subsidie’ passeren omdat Vlaanderen anders toch zal moeten bijpassen als de Franstalige kranten op de fles dreigen te gaan.
Beslissing
Maar waarom vraagt Brussel dan toch nog eens een audit over de kost aan? Het biedt het politieke voordeel dat de beslissing nog maar eens uitgesteld wordt. Maar de tijd dringt want de huidige concessie loopt eind 2024 af en het duurt twee jaar voordat de hele procedure rond is. Bpost is een echter overheidsbedrijf en weet perfect hoeveel het kost om een krant te bussen: hoeveel kranten per camionette, per gemeente in welk landsdeel? Bpost kent die cijfers maar geeft zoals een hooggeplaatste me vertelde ‘afhankelijk van wie het vraagt een ander bedrag aan’. België op z’n best.
Dat media regelmatig ook gespijsd moeten worden, ligt voor de hand, maar laat ons dat dan toch doen met innovatieve, liefst digitale projecten, niet – met alle respect – door het betalen van een postbode.