Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Stekker

Haperende noodstroomvoorziening nekte Schiphol

06 juni 2018 - 15:48ActueelCloud & InfrastructuurSchipholTNO
Rik Sanders

De chaos op 29 april 2018 op Schiphol, nadat een spanningsdip in het hoogspanningsnet van energienetwerkbeheerder Tennet leidde tot een niet goed opgevangen onderbreking van de stroomvoorziening op een deel van Schiphol, heeft inderdaad te maken met een falende noodstroomvoorziening. Dit komt naar voren uit een tussentijdse evaluatie die TNO in opdracht van de luchthaven heeft uitgevoerd.

Het niet goed kunnen opvangen van de stroomonderbreking leidde op die dag tot het uitvallen van de incheck- en bagagesystemen. Dit leidde tot grote chaos op de luchthaven, op een van de drukste vakantieweekeinden van het jaar.

Computable ontving daarop geluiden dat diverse noodstroomvoorzieningen (ups: uninterruptible power supply-systemen) hadden gefaald. Schiphol wilde toen alleen kwijt dat ‘op- en terugschakelen naar noodstroom gevolgen heeft gehad voor de operationele- en it-systemen’.

TNO-onderzoek

Uit de eerste bevindingen van TNO blijkt dat de verstoring van kritieke operationele processen op de luchthaven is veroorzaakt door een opeenvolging van gebeurtenissen in de stroomvoorziening en het datanetwerk. Zo kende een (tijdelijke) noodstroominstallatie in Terminal 3 afwijkende instellingen ten opzichte van andere noodstroomvoorzieningen, stonden drie groepen niet goed ingesteld en is de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden, laat de luchthaven in een persverklaring weten.

Na herstel van de stroomvoorziening stuitte Schiphol op enkele problemen in het datanetwerk. Dit als gevolg van een verbindingselement (‘switch’) dat verkeerd aangesloten was op de stroomvoorziening en hierdoor niet goed functioneerde. Op een andere switch deed zich een softwareprobleem voor waardoor een deel van het datanetwerk tijdelijk uitviel.

Maatregelen

Schiphol zegt direct maatregelen te hebben genomen om deze problemen op te lossen. Zo is bijvoorbeeld de betreffende noodstroominstallatie in Terminal 3 vervangen en succesvol getest, en zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in het datanetwerk.

In de volgende fase van het onderzoek zal TNO ook kijken naar de achterliggende oorzaken en aanbevelingen doen om herhaling te voorkomen of het risico daarop te verlagen. Het totale onderzoek wordt naar verwachting eind deze zomer afgerond.

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Kwantum
ActueelCloud & Infrastructuur

Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

cybersecurity
ActueelCarrière

Kort: Betere soft skills nodig voor cybersecurity-medewerkers, ontslagronde Crowdstrike, Gates fakkelt Musk af en…

ActueelCloud & Infrastructuur

Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

ActueelCarrière

Helft bedrijven kijkt voor it’ers naar het buitenland

ActueelCloud & Infrastructuur

Digital Realty biedt directe lijn met Microsoft Azure

Boete
ActueelCloud & Infrastructuur

EU legt Apple en Meta onder nieuwe Big Tech-wetgeving forse boetes op

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs