Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Observability moet een mindset zijn

25 oktober 2022 - 12:404 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Robin Khullar
Robin Khullar

Met het toenemend gebruik van gedistribueerde systemen door organisaties, neemt ook observability in belang toe. In tegenstelling tot meer traditionele systemen bestaan gedistribueerde systemen uit veel meer verschillende onderling verbonden lagen. Hoewel dit over het algemeen betrouwbaarheid en prestaties in de hand werkt, is het vaak lastiger om een goed overzicht te krijgen van de verschillende onderdelen.

Als het overzicht ontbreekt, s het lastig na te gaan hoe de verschillende onderdelen met elkaar verbonden zijn, waardoor problemen vaak een complexe uitdaging vormen. Observability (waarneembaarheid) lost dit probleem op omdat het blootlegt wat er binnen een systeem gebeurt op basis van data die het systeem extern heeft prijsgegeven. Ofwel, je kunt erachter komen wat er diep in het systeem plaatsvindt.

Drie pijlers

Observability is gebaseerd op drie soorten telemetrie-data: metrics, traces en logs. Dit noemen we ook wel de ‘drie pijlers van observability’. Elke pijler kan afzonderlijke informatie geven over problemen en de hoofdoorzaken van het betreffende probleem lokaliseren. Zodra de genoemde pijlers worden samengevoegd, ontstaat er een holistisch beeld van de it-infrastructuur. Hierdoor is het mogelijk om veel betere inzichten te krijgen, waardoor de productiviteit aanzienlijk wordt verhoogd, systeemstoringen zijn te beperken en gebruikers een betere interactie krijgen met het betreffende systeem.

De eerste pijler bestaat uit metrics. Dit zijn numerieke datapunten die in het verleden zijn vastgelegd. Ze kunnen eenvoudig worden opgehaald, gecomprimeerd, opgeslagen en worden verwerkt. Bovendien kunnen metrics worden gecorreleerd met andere event data om achter de meest fundamentele vragen te komen waarmee it-afdeling worden geconfronteerd. Is er een vertraging in de systeemprestaties die van invloed is op klanten? Hebben medewerkers problemen met inloggen? Is er ongewoon veel verkeer? Gaat ons klantenverloop omhoog?

Traces daarentegen doen precies wat de naam doet vermoeden: ze traceren het pad van een event door het netwerk. Dankzij traces komen organisaties erachter waar een event plaatsvindt of waar zich een knelpunt voordoet. Als klanten bijvoorbeeld problemen hebben met inloggen, kan een trace de database vinden waardoor ze geen toegang krijgen. Traces helpen bij het samenbrengen van de data die worden geleverd door metrics. Logs zorgen daarentegen voor een completer beeld van de prestaties van een systeem in de loop van de tijd.

De derde pijler zijn logs. Dit zijn door het systeem gegenereerde records van events die plaatsvinden binnen een applicatie. Moderne it-systemen genereren stapels en stapels logbestanden die alles volgen wat er gebeurt. Monitoringssystemen zijn gebouwd om logs te analyseren en deze te gebruiken om systeemproblemen te identificeren en op te lossen of te voorkomen. Ze bieden meer informatie en context over waarom een probleem zich heeft voorgedaan.

Veel meningen

Hoewel het begrijpen van de drie pijlers van observability essentieel is bij het implementeren van een observability-omgeving binnen de it-infrastructuur, zijn er veel meningen over de drie pijlers. Sommigen zeggen dat er geen drie pijlers van observability zijn, anderen menen dat de drie pijlers geen antwoorden hebben.

Hoewel deze meningen extreem overkomen, zit er een kern van waarheid in. Indien je toegang hebt tot de logs, metrics en traces, betekent dat nog niet dat je meteen een holistisch beeld van het systeem hebt. Logs, metrics en traces zijn slecht de bronnen waar je iets mee zult moeten doen om waarden te creëren. Het gaat ook niet alleen over monitoring van prestaties, applicaties of infrastructuur (hoewel deze net als de drie pijlers er wel deel van uitmaken).

Maar wat is het dan wel? Het is een mindset om aan de hand van data antwoorden te krijgen op de vragen die we willen weten over een organisatie. Het gaat over het begrijpen van de noodzaak om data te analyseren, zodat we antwoorden krijgen die verder gaan dan alleen inzicht in de beschikbare technische app(s). Bij observability willen we alles begrijpen wat er binnen een organisatie speelt, want op deze manier kunnen we échte tastbare, reële waarde creëren.

(Auteur Robin Khullar is group vice president EMEA North bij Splunk.)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    injectie dollar investering kapitaal
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Databricks lievelingetje van investeerders, Vertic koopt Waylay

    mobiel iphone smartphone
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Het brokkenparcours van Lycamobile

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden wedt Google Cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelData & AI

    Kort: Nieuwe ai-oplossingen van Netsuite, Wireless Logic koopt Zipit Wireless (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs