Dat je online risico’s loopt, hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Er zijn online altijd mensen actief die maar wat graag je persoonlijke gegevens willen hebben om daar vervolgens mee aan de haal te gaan. Veel mensen weten daarom ook dat ze de beveiliging van hun apparaten op orde moeten hebben.
Wat veel mensen niet weten, is dat de mens zelf het grootste risico vormt voor de online veiligheid. Een foutje is in een moment van onoplettendheid zo gemaakt. In dit artikel leggen we je uit welke risico’s je loopt en, belangrijker nog, hoe je ze kunt vermijden.
Hoe vermijd je risico’s op je telefoon?
Dat je je telefoon beveiligen moet, is de meeste mensen bekend. Hoe je dat precies doet, is een stuk minder bekend. Veel mensen denken dat een toegangscode genoeg is, maar daarmee ben je er nog lang niet. Cybercriminelen vinden steeds slimmere manieren om toegang tot je telefoon te krijgen. Beveilig je mobiel daarom ook online, bezoek alleen websites met een veiligheidscertificaat. Vaak geeft je telefoon al aan wanneer een site onveilig is, klik die pagina dan ook meteen weg. Krijg je een mailtje van een onbekende afzender met een link erin? Niet openen. Grote kans dat het om een phishingmail gaat. Een nepbericht dat jou probeert te misleiden om persoonlijke gegevens af te staan. Die informatie kunnen criminelen vervolgens gebruiken om in te breken op je mobiel, je bankrekening leeg te halen of zelfs je identiteit te stelen. Wees dus slim, en verwijder zulke berichten meteen van je toestel.
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de gegevens van je klanten en contacten
Als ondernemer is het niet alleen belangrijk voor jezelf dat je je telefoon goed beveiligt, je bent ook verplicht om te zorgen dat je je beveiliging goed op orde hebt. Werk je namelijk met privégegevens van klanten, dan ben je verplicht om deze goed af te schermen, omdat je een datalek moet voorkomen. Wat is een datalek precies? Bij een datalek komen de gegevens van je klanten op straat te liggen. Het kan hierbij gaan over gevoelige gegevens zoals bijvoorbeeld bankrekeningnummers, maar ook e-mailadressen. Dergelijke fouten kunnen grote gevolgen hebben voor jou als bedrijf en zeker voor je klanten. Zorg er daarom altijd voor dat je beveiliging goed geregeld is. Daarmee maak je ook een goede, professionele indruk op je klanten.
Laat je beveiliging regelen door een externe partij
Vind je het lastig om je beveiliging zelf te regelen? Dat is heel begrijpelijk. In dat geval raden we je aan om eens bij je provider te kijken naar de opties die deze aanbiedt om je beveiliging op orde te krijgen. Vaak kun je een bundel aan je abonnement toevoegen waarmee je je beveiliging in een klap optimaliseert. Je weet dan zeker dat je altijd beveiligd bent tegen de nieuwste dreigingen.