Ontwikkelingen bij Indiase ict-werkgevers, waar TCS een massa-ontslag aankondigt, zijn een teken aan de wand. Het aantal ict-banen zal (hard) teruglopen.
Het World Economic Forum waarschuwde een half jaar geleden al dat binnen vijf jaar wereldwijd bijna één op de drie banen zal zijn overgenomen door ai. Waar nu nog de helft van alle werkzaamheden door menselijke arbeid wordt uitgevoerd, zal dat tegen die tijd nog maar een derde zijn, zo meldde Computable begin dit jaar. Dankzij onder andere gen-ai, zullen ‘ai-gedreven bedrijven zélf software ‘bouwen’ in plaats van ‘kopen’, en veel applicaties in bedrijfsportfolio’s zullen worden geconsolideerd op low-code AppGen-platforms,’ zei John Bratincevic, principal analyst bij Forrester, destijds.
Kaalslag wordt dus verwacht in de hoek van softwareontwerp, -onderhoud en -services. Maar dat er al zo snel rake klappen zouden vallen, dat was wellicht niet de verwachting. Toch heeft Tata Consultancy Services (TCS), de grootste private werkgever en ict-dienstverlener van India, aangekondigd meer dan twaalfduizend banen te schrappen op midden en hoger managementniveau. En ook al is dat maar twee procent van het personeelsbestand van TCS, het is best zorgelijk dat middenklasse banen in de sector nu al zo ogenschijnlijk makkelijk te vervangen zijn door ai. De it-gigant uit Mumbai heeft meer dan een half miljoen ict-ers in dienst en haalt met hen een omzet van bijna driehonderd miljard dollar.
End of an era?
Dat TCS niet een uitzondering is, blijkt uit de zorgwekkende cijfers in het onderwijs daar. Waar het een paar jaar geleden nog normaal was dat de Indiase ict-branche jaarlijks zeshonderdduizend net afgestudeerde studenten opslokte, is ‘in de afgelopen twee jaar dat aantal dramatisch gedaald tot ongeveer 150.000,’ zo zegt de BBC, die verder over vorig jaar een daling van 72 procent in het netto aantal nieuwe werknemers bij de zes grootste ict-dienstverleners van India’ signaleert.
Tegen Computable zei TCS dat de ontslagen betrekking hebben op het wereldwijde personeelsbestand en gelden voor medewerkers ‘van wie de inzet mogelijk niet haalbaar is’, ondanks omscholings- en herplaatsingsinitiatieven. Het bedrijf zegt bewust te kiezen voor ‘het investeren in nieuwe technologieën’, het op grote schaal inzetten van ai voor de eigen organisatie, ‘het creëren van next-gen infrastructuur, en het herstructureren van het personeelsmodel.’