Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Slachtoffers beleggingsfraude verliezen gemiddeld 37.777 euro

Shutterstock
06 oktober 2025 - 22:00ActueelSecurity & AwarenessCCBFebelfin
William Visterin

Online beleggingsfraude blijft in België een groeiend probleem. In de eerste helft van 2025 verloren slachtoffers samen vijftien miljoen euro, blijkt uit cijfers van de FSMA. Per slachtoffer komt dat neer op een gemiddeld verlies van 37.777 euro. Vooral vijftigplussers en mannen lopen risico: twee op de drie slachtoffers zijn ouder dan vijftig, en bijna 66 procent is man.

De grootste verliezen ontstaan via valse online tradingplatformen. Daar lijken beleggers toegang te krijgen tot aandelen, obligaties, cryptomunten of ETF’s, maar in werkelijkheid schrijven ze geld over naar rekeningen van criminelen. Een andere techniek is de zogeheten recovery room-fraude, waarbij slachtoffers opnieuw worden benaderd door oplichters die beloven verloren geld te kunnen terughalen, maar die in werkelijkheid nog meer geld weghalen.

De FSMA, de autoriteit voor financiële diensten en markten, waarschuwde in de eerste helft van dit jaar voor 138 frauduleuze websites. Dankzij haar deelname aan het Belgian Anti-Phishing Shield (BAPS) kunnen surfers die naar zo’n site gaan automatisch worden doorgestuurd naar een waarschuwingspagina. Sinds de lancering in mei leidde dat al meer dan 11.500 unieke ip-adressen af van malafide websites.

Sensibiliseringscampagne

Om het probleem breder aan te pakken, lanceert het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) samen met de FSMA, Febelfin, de FOD Economie, de Cyber Security Coalition en de politie een grootschalige sensibiliseringscampagne via Safeonweb. De campagne loopt tijdens de World Investor Week en de European Cyber Security Month, en zet in op herkenbaarheid van frauduleuze technieken.

De campagne gebruikt onder meer voorbeelden van deepfakevideo’s met bekende Vlamingen en scenario’s waarin een ‘vriend’ een investering met hoge rendementen aanbeveelt. Die concrete insteek moet de waarschuwing tastbaar maken en nieuwe slachtoffers voorkomen.

Volgens CCB-directeur-generaal Miguel De Bruycker is actie dringend nodig: ‘We moeten mensen wakker schudden: online fraude is geen ver-van-mijn-bed-show. Het aantal slachtoffers stijgt en ze verliezen grote sommen geld. De impact voor slachtoffers is enorm.’

Meer over

CybercrimeFraude

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Zoektocht onderzoek research
    Security & Awareness

    Belgische cyberbedrijven groeien fors, maar vinden geen mensen

    Roel-Van-LooyCTO-VanRoey
    Security & Awareness

    VanRoey breidt securitydiensten uit met nieuw operations center

    Security & Awareness

    Ransomware-aanval op Red Hat toont kwetsbaarheid van it-ketens

    Cloud & Infrastructuur

    ‘Zo krijgen we nooit Europese kampioenen’

    puzzel
    Security & Awareness

    AXS Guard en Approach Cyber gaan samen

    Belgium’s Cyber Security Awards
    Security & Awareness

    Vijfde editie van Belgium’s Cyber Security Awards

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs