Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
@

Zo maak je de winkelervaring van je klanten beter

10 november 20253 minuten leestijdDtch. Digitals

De winkelervaring van klanten is heel belangrijk voor je winkel. Hiervoor maakt het niet uit of je een online shop of een fysieke verkooplocatie hebt. Steeds meer ondernemers kiezen in deze tijd voor het combineren van een online en fysieke winkelervaring. Komen mensen naar je locatie toe? Dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat ze zo tevreden mogelijk je winkel weer verlaten. Dit levert je veel positieve recensies en mond-tot-mondreclame op.

Hoe maak je de winkelervaring van je klanten nu beter? Wij geven je een aantal tips.

Zorg dat het eerste contactmoment goed voelt

Voor klanten moet het eerste contactmoment goed en fijn aanvoelen. Dit betekent dat het goed is om voldoende aandacht te besteden aan je point of sale. Een balie moet bijvoorbeeld overzichtelijk en opgeruimd zijn. Het personeel moet goed getraind en vriendelijk zijn. Daarnaast kun je denken aan cross-selling mogelijkheden, zoals kleine producten rond de kassa om het eerste contactmoment optimaal te benutten.

Het realiseren van een soepele betaalervaring

De betaalervaring is ook heel belangrijk. Voor klanten is niets zo vervelend als een pinapparaat dat slecht werkt of het gebrek aan een contactloze betaaloptie. Wanneer het betalen niet soepel verloopt, dan kan de wachtrij langer worden en lopen de frustraties enkel verder op. Bij Eijsink vind je diverse kassa-oplossingen die zorgen voor een soepele en snelle betaalervaring voor je klanten.

Kies voor een logische looproute en duidelijke indeling

In supermarkten kan het wel eens tot frustraties leiden die we eigenlijk allemaal wel kennen. Producten staan niet waar je ze wel zou verwachten. Zo zou je de zoetjes verwachten bij de suiker en niet bij het snoepgoed. Koffiemelk zou je verwachten bij de koffie en niet bij de zuivelproducten. Logica is heel belangrijk. Zorg voor een logische looproute en een duidelijke indeling. Zo kunnen klanten zich makkelijk oriënteren. Daarnaast is het goed om te zorgen voor bewegwijzering, zodat mensen snel kunnen vinden wat zij zoeken.

Maak het verschil met persoonlijke aandacht

Tegenwoordig zijn er al veel winkelervaringen mogelijk zonder enig menselijk contact. Ook hier kunnen we de supermarkt als voorbeeld nemen. Je kunt een scanner meenemen, al je producten zelf scannen en eenvoudig afrekenen bij de onbediende kassa. Je hoeft geen mens te spreken tijdens het boodschappen doen. Juist dit is wat veel mensen ook als heel onpersoonlijk en ‘koud’ ervaren. Je kunt dus het verschil maken door wél die persoonlijke aandacht te bieden.

Zorg voor een aangename sfeer

Het is goed om in je winkel extra aandacht te besteden aan het realiseren van een fijne sfeer. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om een rustig achtergrondmuziekje te laten horen of om een bepaalde geur in je winkel te realiseren. Daarnaast kan ook de verlichting echt verschil maken in de sfeer in je winkel. Hoe fijner de sfeer, hoe beter de beleving van de klant. Mensen komen graag nog eens terug naar een winkel waarin zij zich ontspannen voelen.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Online Webinar: van inzicht naar actie...

    AI verandert cybersecurity in razend tempo. Niet alleen aan de kant van de aanvallers, maar ook bij de verdedigers. In...

    Meer persberichten
    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs