Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

TikTok past content en advertenties aan voor EU

app smartphone
07 augustus 2023 - 09:28ActueelData & AITikTok
Pim van der Beek

TikTok past zijn socialmedia-app aan aan strengere Europese regelgeving tegen profilering. Gebruikers in de EU kunnen binnenkort gepersonaliseerde algoritmes uitschakelen en de app wordt aangepast aan de regelgeving voor een verbod op gepersonaliseerde advertenties voor 13- tot 17-jarige gebruikers woonachtig in het landenblok. Dat staat in een update van TikTok.

Met de aanpassingen zegt de aanbieder van de populaire app te voldoen aan de Digital Services Act (DSA). Deze Europese wetgeving, die EU-burgers beter beschermt tegen advertenties en aanstootgevende content, gaat op 28 augustus 2023 in. Vanaf dan moeten gebruikers platforms kunnen gebruiken zonder dat deze profilering toepassen. In de app komt dus een optie om gepersonaliseerde content uit te schakelen.

TikTok laat in zijn For you- en Live-feeds populaire video’s zien die populair zijn in het gebied waar de gebruiker vandaan komt en beveelt ze niet meer aan op basis van hun persoonlijke interesses. ‘Bij niet-gepersonaliseerde zoekopdrachten zien gebruikers ook resultaten die zijn samengesteld uit populaire inhoud uit hun regio en in hun voorkeurstaal’, schrijft de aanbieder.

Minderjarigen

‘Volgers- en vriendenfeeds blijven de makers tonen die gebruikers volgen, maar in chronologische volgorde in plaats van op basis van het profiel van de kijker’, aldus TikTok. Gebruikers kunnen gepersonaliseerde advertenties nu al uitzetten. Voor 13- tot 17-jarigen wil het bedrijf zulke advertenties automatisch weren, om te voldoen aan de DSA.

Ook andere sociale media moeten de werking van hun apps aanpassen op de nieuwe regelgeving.

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelData & AI

    Kort: Nieuwe ai-oplossingen van Netsuite, Wireless Logic koopt Zipit Wireless (en meer)

    Data & AI

    Kort: Ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via qr-code (en meer)

    ActueelData & AI

    Ai maakt populaire programmeertalen nog populairder

    AchtergrondCarrière

    ‘Zodra je stopt met leren loop je achter’

    ActueelData & AI

    Kort: Phishing-criminelen geduldiger, AVM heet nu Fritz! (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs