Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Data analytics

Waarom werkt niet elk bedrijf datagedreven?

04 december 2020 - 16:00AchtergrondData & AICapgemini
Diederik Toet

Datagedreven bedrijven presteren beter dan hun concurrenten. Toch baseert slechts de helft van de organisaties hun besluitvorming op data, blijkt uit onderzoek. Waarom zou je dat niet doen?

Onderzoekers van Capgemini concluderen dat datagedreven ondernemingen per werknemer gemiddeld zo’n 70 procent meer omzet en ruim 20 procent meer winst genereren dan vergelijkbare andere bedrijven. Ze scoren opvallend beter op zaken als klantbehoud, efficiëntie en kostenbesparing. Ook de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten is gebaat bij data.

Het zijn vooral banken en verzekeringsmaatschappijen die relatief vaak beslissingen nemen op basis van data. Zij lopen ook voorop met voorspellingen en betekenisvolle analyses (analytics).

Why not?

Ondanks de voordelen ontbreken in veel organisaties de tools, technologie, datacultuur en visie om door de onderzoekers als datagestuurd bedrijf te worden beschouwd. Ze onderschatten de waarde die data kunnen betekenen voor de business, weten niet hoe ze deze moeten inzetten voor specifieke doelen of ontberen de steun vanuit de directie en het personeel.

Wat vindt u ervan? Kun je als professionele organisatie nog wel vooroplopen zonder de slimme inzet van data? Hoe blijf je efficiënt en alert op nieuwe uitdagingen en kansen als je niet datagedreven te werk gaat? Waarom kiezen veel organisaties er bewust voor om niet mee te gaan in deze datatrend?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Datagedreven aanpak levert bom duiten op

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Datagedreven groenteteelt breekt door

    OpinieData & AI

    Een schoon datalandschap: niet sexy, wel beslissend

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs