LynxCare maakt ziekenhuis datagedreven

Digitale Pitch Battles: Tech Startup of the Year 2020

Dit artikel delen:
Zorg ipad ziekenhuis

LynxCare zet zich voluit in voor ‘value based healthcare’, zorg gebaseerd op kwaliteit. Hiervoor treedt de organisatie op als partner voor ziekenhuizen in het verwerken en beschikbaar maken van hun data op een gestructureerde en automatische wijze. LynxCare is één van de finalisten voor de Computable Award Tech Startup of the Year. De winnaar van deze prijs wordt later deze maand bekendgemaakt.

Door de uitbraak van het coronavirus konden de pitch battles eerder dit jaar niet plaatsvinden. Deze zijn nu digitaal uitgevoerd. Iedere finalist is gevraagd de pitch per video of audio toe te sturen. Daarnaast hebben de juryleden Frederik Tibau (expert digitale innovatie bij Agoria), Kris Poté (vicepresident bij Capgemini) en Peter Witsenburg (eigenaar van de Cloudmakelaar) drie vragen opgesteld voor de startups. LynxCare vaardigt zijn ceo en co-founder Georges De Feu af om zich door de digitale pitch battle heen te slaan.

Pitch Battles: Tech Startup of the Year | LynxCare | Computable Awards 2020

Hoe gaan jullie met persoonsgegevens?

‘We zijn volgens de GDPR een verwerker van de ziekenhuizen. Dat wil zeggen dat wij niets met de data kunnen doen zonder de expliciete opdracht van het ziekenhuis. En dat is maar goed zo. Evenwel is het, zeker tijdens de Covid-19-pandemie, duidelijk geworden dat ziekenhuizen de morele plicht hebben iets met hun data te doen. Het is vandaag de dag niet meer te verantwoorden om de data niet te gebruiken om bijvoorbeeld de effectiefste behandeling op te stellen of de risico’s van patiënten inzichtelijk te maken. De vraag is niet of persoonsgegevens verwerkt mogen worden, evenwel wat het doel is van die verwerking en of dat in lijn is met de wens van die betrokken persoon – zijnde zo goed mogelijk behandeld worden. Als patiënt is het confronterend vast te stellen hoe weinig gegevens vandaag gebruikt worden, waar ze moe(s)ten gebruikt worden.’

Zien jullie marktpotentieel in Azië?

‘Azië is een grote, snelgroeiende markt met een gezondheidssysteem in volle expansie. Wij zijn in contact met enkele Chinese doctorandi die in Leuven studeerden en aldaar de eerste contacten leggen, evenals met Peter Tanghe van Imec in een begeleidende rol. Evenwel zijn de uitdagingen groot. Taal blijft een grote barrière om daar business te doen en in je eentje is het moeilijk.’

Hoe heeft Lynxcare zich aangepast aan de veranderende realiteit in de ziekenhuissector sinds de uibraak van het coronavirus?

‘Corona heeft het belang van data enkel onderstreept. Wij zien geen terugval in onze sales in Europa. Wellicht hadden ze nog sneller kunnen gaan zonder corona. In de VS echter is deze crisis veel zwaarder, ziekenhuizen zijn daar nog steeds niet ten volle operationeel.

De silo van de gezondheidszorg doorbreken is niet eenvoudig. Dit start zoals elke innovatie met innovators en early adopters. Het gevaar bestaat dat we te veel tijd verliezen aan de majority & laggards, terwijl we moeten richten op innovatieve artsen in toekomstgerichte ziekenhuizen. Of wij de race halen, is niet te voorspellen. Dat de hele ziekenhuissector binnen een vijftal jaren allemaal data-mining-oplossingen gebruiken, staat als een paal boven water. Het alternatief, blijven berusten op ervaring in plaats van op data, wordt door de nieuwe generatie niet meer aanvaard.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-03T09:08:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.