Cumul.io biedt bouwsteen voor data-analyse

Met het cloudplatform van de startup Cumul.io creëer je in enkele minuten een omgeving voor klantgerichte data-analyse en rapportage. Het is eenvoudig te integreren in bestaande oplossingen en helpt daarmee andere softwarebedrijven om een betere rapportage aan hun klanten te bieden. We spraken de oprichters van Cumul.io.

Cumul.io is een intuïtieve editor welke het toelaat om snel en eenvoudig mooie dashboards te bouwen met drag & drop, en daarna veilig te integreren in een bestaand platform met slechts enkele lijnen code. ‘Met ons platform hebben onze klanten hun integratie klaar in enkele dagen, terwijl het hen maanden of zelfs jaren zou kosten om zelf zo’n rapportage-component te ontwikkelen’, geeft algemeen directeur Karel Callens aan.

De startup werd opgericht in 2015 door Callens en Haroen Vermylen. In de beginjaren lag de focus voornamelijk op productontwikkeling, maar in 2016 kwam de volgende stap: Cumul.io op de markt brengen. Thomas De Clerck, de derde oprichter, werd hiervoor aangetrokken. Sindsdien groeide de startup uit tot een team van veertien personen, en bedienen zij meer dan tweehonderd klanten in 25 landen met een maandelijks of jaarlijks licentiemodel van de startup.

‘Technologie-agnostisch’ platform

Het platform is volledig in-house gebouwd en berust op een combinatie van verschillende bibliotheken (libraries) en technologieën. Vermylen, technisch directeur: ‘Dit maakt dat ons platform ‘technologie-agnostisch’ is. Het kan in eender welk bestaande technologie of platform geïntegreerd worden. Daarnaast zijn we een echt api-first platform. Onze dashboard-editor UI is sterk voor niet-technische gebruikers, maar onze open api opent nog zoveel meer deuren en mogelijkheden om aan de slag te gaan met je data in ons platform. Zo is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om acties te gaan triggeren tussen jouw platform en onze dashboards.’

‘Op commercieel vlak focussen we op de verdere groei van onze omzet, zowel nationaal als internationaal. Vooral in de VS zien we nog een grote markt met veel potentieel. Door de recente oprichting van onze dochteronderneming in de VS, zetten we momenteel in op onze internationale expansie.’ Naast deze internationale ambitie is het bedrijf ook bezig met een volgende uitdaging: ‘We willen een grotere markt bereiken, vandaar onze ambitie om de naamsbekendheid te vergroten’, geeft cto Vermylen mee.

Integratie

Cumulio co-founders

‘Waar traditionele spelers focussen op interne rapportage, zetten wij honderd procent in op het gemakkelijk en vooral veilig extern delen van rapportage naar klanten, medewerkers en stakeholders. Onze grootste unique selling point is onze eenvoudige en flexibele integratie. In slechts een paar uur tijd bouwen onze klanten een dashboard’, aldus Vermylen.

‘Het kost slechts één dag om Cumul.io te integreren in een bestaand platform. Om een simpele vergelijking te maken: als je een vijftal dashboards in-house zou ontwikkelen, duurt zo’n project al snel een halfjaar of langer. Het is minder schaalbaar, en voor groeibedrijven die sneller naar de markt willen, is die tijd- en kostenbesparing de doorslaggevende factor om te kiezen voor ons platform.’

Daarnaast mikt Cumul.io op gebruiksgemak in elke fase: van dashboard tot integratie. Zo krijgen ze klanten overtuigd: zowel technische als niet-technische gebruikers vinden gemakkelijk hun weg. ‘Op termijn willen we naast interactieve dashboards ook onze dashboard-editor volledig integreerbaar maken. Op die manier kunnen onze klanten ook aan hun eindgebruikers de mogelijkheid bieden om hun eigen rapporten aan te maken, allemaal vanuit hun eigen platform.’

Concurrentie is in-house

Callens: ‘Dankzij onze integratie opereren we in een niche, waardoor we ons veel gemakkelijker onderscheiden van mogelijke concurrenten. Een aantal grotere business-intelligence-spelers bieden integratiemogelijkheden aan, maar die zijn vaak duur en complex om op te zetten. Dit maakt dat onze grootste ‘concurrent’ eigenlijk in-house development is. Onder het motto ‘wat we zelf doen, doen we beter’, maken softwarebedrijven vaak de fout om zelf een rapportage-component te bouwen. Pas later, wanneer er al veel kostbare tijd in gegaan is, merken ze dat dit niet schaalbaar is en gaan ze op zoek naar een ondersteunende software als Cumul.io.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-14T09:15:00.000Z Kevin Stickens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.