Managed hosting door True

HP for dummies: zeven cruciale vragen

Waarom HP-splitsing voor iedereen van tel is

 

HP is een van de grootste it-bedrijven van het land. Het is alomtegenwoordig: thuis, op kantoor en in je datacenter. Als zo’n bedrijf in tweeën splitst, heeft dat gevolgen voor iedereen: van werknemers, partners tot it-professionals. Wij vertellen alles over het nieuwe HP - of beter de twee nieuwe HP’s - in zeven vragen (en antwoorden) op basis van input van HP-mensen én onze eigen inschatting van de markt.

1. Waarom splitst HP?

Splitsen is in de mode, Philips, Xerox of Symantec, om maar enkele voorbeelden uit de technologiesector te noemen. Efficiëntie, focus en wendbaarheid staan hier vaak centraal. Al is de splitsing van HP toch wel van een ander kaliber. Het bedrijf met wereldwijd een kwart miljoen medewerkers ging de voorbije maanden dus naar twee bedrijven: enerzijds Hewlett Packard Enterprise (it-diensten voor bedrijven) met tweehonderdduizend medewerkers wereldwijd en anderzijds HP Inc. (dat pc’s en printers verkoopt) met vijftigduizend mensen op globaal vlak. Beide onderdelen zijn goed voor vijftig miljard dollar omzet.

Ook HP België is de voorbije maanden gesplitst. Al is de hele splitsing op globaal niveau voorbereid, binnen de HP Belux organisatie was er maar één persoon rechtstreeks bij betrokken.

2. Gevolgen voor personeel?

Tot voor de splitsing werkten bij HP België ongeveer achttienhonderd werknemers. Ondanks enkele ontslagrondes was het bedrijf een van de grootste werkverschaffers in de Belgische it-sector. De meeste medewerkers gingen over naar Hewlett Packard Enterprise. Het andere bedrijf HP Inc., de voormalige afdeling die zich bezig hield met pc’s en printers, telt ‘een paar honderd medewerkers’ in ons land. De afdelingen van het voormalige HP werden dus gesplitst in twee bedrijven, die zich intussen in het Brusselse ook in een apart gebouw bevinden (al is dat maar op enkele tientallen meters van mekaar verwijderd).

De splitsing liep minder eenvoudig voor de zogenaamde ondersteunende diensten, zoals de boekhouding, de juridische dienst en de dienst na-verkoop. Werknemers daar moesten voor een nieuwe functie kiezen bij één van de twee bedrijven. Waarbij ze eigenlijk opnieuw moesten kandideren voor hun eigen job. 'Al hebben we maar weinig collega’s moeten teleurstellen', oppert Dirk Slachmuylder, sinds kort managing director van HP Inc. in België en Luxemburg. 'Bovendien kan je sommige van je mensen ook een nieuw carrièrepad bieden', voegt hij er aan toe.

3. Gevolgen voor HP-partners?

HP is traditioneel een bedrijf met een redelijk uitgebouwd partnernetwerk. Het bedrijf telt drieduizend zakelijke partnerbedrijven. Deze aanpak wordt grotendeels in stand gehouden. Partijen als RealDolmen en Cegeka zijn bijvoorbeeld wel partners in ons land, maar een bedrijf als IBM is dat niet. Hewlett Packard Enterprise is in dit opzicht de bevoorrechte partner (‘globale platimum alliance partner’) van HP Inc. geworden.

Al benadrukt het bedrijf dat de noodzakelijke informatie tegelijk met alle partners wordt gedeeld. In die zin is er naar eigen zeggen geen voorkeursbehandeling en staan de twee bedrijven apart inzake hun eigen strategie. 'Hewlett Packard Enterprise wordt bijvoorbeeld geen pc-verdeler van HP Inc.', illustreert Slachmuylder.

4. Gevolgen voor bedrijfsklanten, CIO’s of IT professionals?

In de praktijk zal u dus met twee bedrijven moeten handelen. HP was inzake it namelijk altijd goed vertegenwoordigd. Hewlett Packard Enterprise is bijvoorbeeld ruim marktleider in de server-markt in ons land, terwijl HP Inc. dat is voor pc’s en printers.

Beide bedrijven hebben een zakelijke doelgroep, ook HP Inc. De omzet van HP Inc ligt bijvoorbeeld voor 70 procent in de bedrijfsmarkt. In de pc-markt ligt slechts ongeveer 35 procent van de omzet bij thuisgebruikers, in de printer business ligt dat aandeel van de consumentenmarkt zelfs nog een stuk lager. 

5. Uitdaging voor Hewlett Packard Enterprise?

Hewlett Packard Enterprise (HPE) is het grootste bedrijf van de twee, met een uitgebouwd aanbod rond servers, storage, networking en software. Voor HPE zal het er vooral op aan komen om een relevante speler te blijven in het tijdperk van cloud en big data. Public cloud leveranciers als Google en Amazon zetten het traditionele model in it bijvoorbeeld danig onder druk. Aan HPE de opdracht om met een aanbod te komen aan de huidige en toekomstige noden en trends zoals cloud en big data een antwoord kan bieden, en dit in bedrijven, in hun datacenter en in de (private) cloud.

6. Uitdaging voor HP Inc in pc-markt?

Specifiek wat HP Inc betreft dan, moet het bedrijf zijn reputatie als vernieuwer opnieuw opbouwen. In de zakelijke pc-markt is HP Inc ruim marktleider, met een marktaandeel dat in ons land naar eigen zeggen even groot is als de twee achtervolgers (Dell en Lenovo) samen. Daarnaast wil HP Inc in de zakelijke markt ook werk maken van zijn premium laptops, toestellen die duizend euro of meer kosten. Een markt die het de laatste jaren voor een flink deel aan Apple moest prijsgeven.

HP heeft inzake zakelijke toestellen sinds een jaar of twee een strategie die focust op de gebruiker. Het tekent een aantal sectoren en doelgroepen af en stemt daar zijn aanbod op af. HP Inc bouwt hier op verder en is vrij open, door bijvoorbeeld ook Android-toestellen aan te bieden. HP Inc is een eerder koele minnaar van de tablet; die zit wel in het aanbod, maar blijkbaar niet prominent. In vergelijking hiermee gelooft HP Inc meer in de zogenaamde 2 in 1, de laptop-tablet hybrid, ook voor de bedrijfsmarkt. Het aandeel van deze laptop is nog vrij klein in het bedrijfsleven maar veel bedrijven zouden de technologie aan het uittesten zijn. 'Was 2013 het jaar van de ultrabook, dan wordt 2016 het jaar van de 2 in 1', aldus Koen Van Beneden, general manager personal systems bij HP.Inc.

7. Uitdaging voor HP Inc in de printer-markt?

HP inc. moet ook in de printermarkt verder zien te groeien. De printermarkt is, in tegenstelling tot de pc-markt, in ons land nog vrij druk bevolkt en versnipperd, zeker als het om bedrijven gaat. HP Inc. heeft het vooral moeilijk in het hogere segment van deze markt, waar het flink wat concurrentie kent van bedrijven als Ricoh, Xerox en Canon.

HP Inc. heeft wel als troef dat het in de printermarkt de enige is met een pc-achtergrond. Dat maakt het makkelijker om bijvoorbeeld de printers afdoende te beveiligen, waar volgens het bedrijf steeds meer nood aan is. Daarnaast lijkt het gecombineerde aanbod van pc en printer ook erg aanwezig in een soort van contractuele formule. Waarmee HP Inc geen producten verkoopt, maar diensten voor pc’s en printers. Een contractueel dienstaanbod is de toekomst voor heel wat it-bedrijven. Dat is hier niet anders.

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/5710958). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.