Managed hosting door True

Visterin Verdiept: Hoe zakelijk is Google België?

Google België baas over bedrijfsmarkt, klanten, partners: ‘In de cloud zijn wij nog altijd challenger’

Dit artikel delen:
Google hoofdkantoor

Waar staat Google België in de bedrijfsmarkt en waar zit de groei? Computable vroeg het aan Thierry Geerts, country director voor Google in België. Eén vraag stond voorop: drukt Google voor zijn cloud-aanbod wel voldoende op het gaspedaal? ‘Wij zijn nog altijd challenger in de cloud.’

Voor Google België staat de gebruiker centraal, zo opent Geerts. ‘Bij alles wat we doen bij Google, komt de gebruiker van onze producten steeds op de eerste plaats. Daarnaast helpen we Belgische bedrijven succesvol te zijn in de digitale wereld, via onder andere onze advertentie- en cloudoplossingen.’

Bovenal, zo klinkt het, helpt om Belgische bedrijven te transformeren. ‘Met het Google Digitaal Atelier hebben wij, samen met partners, al meer dan vijftigduizend mensen opgeleid in digitale vaardigheden. Dit jaar willen we daar nog heel wat bij doen. Daarnaast hebben we honderden developers en ingenieurs opgeleid in onze Cloud-oplossingen.‘

Welke cloud-klanten heeft Google?

Dan is er uiteraard nog de Google Cloud. Hoe hard trekt Google in ons land de kaart van de cloud? Geerts: ‘Wij hebben toch heel wat grote klanten. Denk aan namen in een breed scala aan industrieën zoals Solvay, De Persgroep, Aveve, ING, PwC, Selligent, Randstad of de VDAB en verschillende Vlaamse overheden’, oppert hij. ‘Maar de paradox is dat vaak en vooral kleine bedrijven, vaak startups er gebruik van maken voor vlotte communicatie en efficiënte tools. Zij genieten dus van dezelfde mogelijkheden als de grote jongens.’ 

Enerzijds is er de G suite, het vroegere Google Apps. ‘Een oplossing die zijn gelijke niet kent, omdat het volledig cloud is’, beweert Geerts. Anderzijds is er de Google Cloud, het infrastructuurluik. ‘Het is de dienst die ook het snelst groeit’, vertelt hij. 'Bedrijven kunnen onze computercapaciteit gebruiken en zo hun it-kost variabiliseren’, meent hij. 

Vooral voor het gebruik van, in de eerste plaats data management-systemen op een serverless en schaalbare manier, èn in de tweede plaats van toepassingen rond kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) en machine learning komt de dienst, volgens Geerts, goed van pas.

Wat wordt dé trend komende tien jaar?

Thierry Geerts, country director bij Google Belgium

Thierry Geerts, country director bij Google Belgium

Volgens hem wordt ai voor Google dé technologische trend voor de komende tien jaar. ‘Computers zullen op een veel natuurlijke manier werken. Technologie zal meer en meer aangestuurd worden door stembediening. En de technologie zal zich overal bevinden’, stelt hij.

Vrij vertaald naar de cloud: Google zal niet meteen uw bestaande datacenter overnemen of doen overhevelen. Althans, het lijkt niet hun eerste keuze?

Geerts nuanceert: ‘Google's technologie onderscheidt zich voornamelijk op gebied van het beheren van (heel) grote datasets, hetgeen vooral relevant is op toekomstige toepassingen, met name voor ai waar intelligentie en computerkracht voor nodig zijn. En alles wat er onderliggend gebruikt wordt, van container-technologie (kubernetes) tot en met de chips om ai te doen, probeert Google te innoveren, en meestal te opensourcen.’

Daardoor zijn er vandaag er in België, volgens hem, reeds verschillende klanten die hun datacenter volledig of gedeeltelijk vervangen hebben door Google Cloud. ‘Deze migraties zijn van on-premise datacenters, ofwel van datacenters zoals Combell, DXC, Nucleus, LCL of andere.’

Waarom niet meer op gaspedaal?

Drukt Google voor zijn cloud-aanbod, ook in ons land, wel voldoende op het gaspedaal? Valt er niet meer uit te halen? ‘Ons model baseert zich op partners die niet exclusief voor Google moeten werken’, antwoordt Geerts. ‘Historisch hebben we partners die zich volledig baseren op Google Cloud-technologie zoals ML6, Fourcast en G-company, maar ondertussen hebben we ook partnerships met onder andere Atos, Cegeka, Cronos en Accenture ‘, stelt hij.

Voor diensten rond search engine optimization (seo) of search engine advertising (sea) beschikt Google in ons land, volgens Geerts, ongeveer drieduizend partners. ‘Innovatie en kwaliteit is voor ons belangrijker dan marketing of het snel binnenhalen van contracten’, geeft hij toe. ‘Die positie is internationaal bepaald en is in ons land dus niet anders.'

Tussen AWS en Microsoft?

Is Google dan vandaag in de cloud niet vooral een challenger? Van Microsoft Office 365 enerzijds met zijn G Suite en anderzijds van AWS van Amazon (en Microsoft Azure) met zijn Google Cloud. ‘Dat klopt enigszins wel’, geeft Geerts toe. 

‘In de bedrijfsmarkt zijn we zijn we enerzijds de challenger, hetgeen een leuke plek is, en anderzijds zijn we de snelste groeier op de cloud-markt en met een inhaalbeweging bezig.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.