Bedrijfsgroei realiseren? Schrap het kantoor!

Gitlab dankt snelle groei aan remote-only-strategie

Dit artikel delen:

Sytse Sijbrandij, ceo Gitlab, tijdens Gitlab Connect in Londen.

Gitlab, aanbieder van een opensource-ontwikkelplatform, maakt een snelle groei door. In een jaar tijd verwacht het ruim zeshonderd nieuwe collega’s aan te trekken. Hoe het bedrijf zo snel aan nieuw personeel komt, is volgens algemeen directeur Sytse Sijbrandij mogelijk door voornamelijk op afstand te werken (remote-only). Dat vertelt de Nederlander in Londen tijdens Gitlab Connect, de eerste Europese conferentie van het bedrijf.

Algemeen directeur Sytse (Sid) Sijbrandij vertelt dat hij in dit jaar al zijn medewerkersaantal al heeft zien verdubbelen. Waar het bedrijf in januari 2019 nog vierhonderd man in dienst had, telt het nu zo’n negenhonderd medewerkers. ‘En eind 20219 verwacht ik duizend medewerkers in dienst te hebben.’

Hoe kan Gitlab zo snel deze groei realiseren? ‘Door op afstand te werken’, vertelt de directeur. ‘We zijn inmiddels actief in 61 landen wereldwijd en vrijwel iedereen werkt op afstand (remote). Zo verspillen onze collega’s geen tijd aan reistijd naar het kantoor.’ Doordat collega’s niet naar kantoor hoeven te komen, is het naar eigen zeggen veel gemakkelijker om nieuw personeel te werven. ‘Wij ontvangen per maand drieduizend sollicitatiebrieven. Hierdoor kunnen we vrij snel aan de juiste mensen komen om onze beoogde groei te realiseren.’

Informele communicatie

Dat werken zonder kantoor is volgens Sijbrandij natuurlijk ontstaan. ‘Toen ik het bedrijf in 2012 oprichtte, had ik een thuiskantoor in Utrecht. Mijn medewerkers konden hier werken. Echter kwamen ze steeds minder opdagen, omdat we ook prima kunnen communiceren via (online) tools zoals chat en videobellen. Het kantoor werd dus eigenlijk overbodig.’ Momenteel beschikt het wel over een kantoor in San Francisco. ‘Dit is enkel voor medewerkers die functies bekleden die wel op kantoor uitgevoerd moeten worden.’

Maar als het merendeel van de medewerkers niet op kantoor werkt en dus geen algemene plek heeft om samen te komen, hoe blijven de collega’s dan met elkaar in contact? Gitlab heeft hiervoor verschillende initiatieven binnen de organisatie ontplooid. ‘Wij zijn initieel over onze informele communicatie. We stimuleren dat collega’s elkaar face to face spreken. Woon je in dezelfde stad? Wie dan met collega’s afspreekt, ontvangt een beloning. En als je op reis bent, krijg je een beloning om met lokale collega’s af te spreken.’

Virtuele koffiebreak

"We stimuleren collega's om wekelijks een virtuele koffiebreak met een andere collega te nemen"

Daarnaast leunt de organisatie sterk op online-communicatietools, zoals chat en videobellen. Vier dagen per week organiseren wij een ‘daily call’. Hierbij geeft iemand een presentatie en dat wordt aangevuld met een q&a van 25 minuten. Zo gaan de collega’s het gesprek met elkaar aan. Daarnaast stimuleren wij om dagelijks deel te nemen de zogeheten breakout calls. Tijdens deze digitale meeting worden collega’s gestimuleerd om met elkaar over privézaken in gesprek te gaan. Dit wakkeren wij bijvoorbeeld aan door hier vooraf een vraag te stellen. Denk aan de welbekende Tuesday Dilemma-vragen, zoals: wil je liever onzichtbaar zijn of kunnen vliegen? Tot slot plannen we één keer per week een (online)bijeenkomst per team in. Deze meeting is zeer gestructureerd en duurt dan een uur.’ Op persoonlijk niveau wordt er van collega’s verwacht dat ze één keer per week een coffee chat met iemand inplannen, waarbij het de bedoeling is om zo’n 25 minuten een virtuele koffiebreak te nemen om elkaar beter te leren kennen.

Doordat het bedrijf inmiddels actief is in vele landen en regio’s, moeten collega’s soms wennen aan de cultuurverschillen, geeft Sijbrandij toe. ‘Zo moeten Europeanen leren dat ze op de werkvloer niet over politiek en religie moeten praten. Aan de andere kant moeten Amerikanen weer wennen aan de directheid van bijvoorbeeld Nederlanders. Wij vertellen onze boodschap onverbloemd, terwijl de Amerikanen dit enkel op een aardige manier willen doen.’

Handboek

Een ander belangrijk onderdeel dat de snelle groei van Gitlab mogelijk maakt, is het opgestelde handboek dat ruim drieduizend pagina’s telt. ‘In het handboek beschrijven we al onze werkprocessen. Wanneer iemand een proces of product wil veranderen, moet dit eerst in het handboek worden opgeschreven. Pas daarna mag de wijziging daadwerkelijk worden doorgevoerd’, legt hij uit. De Nederlander geeft toe dat dit nogal een tijdrovende klus kan zijn. ‘Natuurlijk is het een struggle om alle medewerkers dit te laten doen, want op de korte termijn is dit een irritante klus en voelt het niet intuïtief om dit te doen. Maar op de lange termijn draagt het zeker bij aan de winstgevendheid van ons bedrijf. Juist doordat alle processen zijn vastgelegd, is het makkelijker om nieuwe collega’s in te werken.’ Dat handboek is overigens online toegankelijk. ‘Het is saaie stof’, geeft hij lachend toe, ‘maar geeft wel een inkijkje in ons bedrijf.’

Beursnotering

Een overzicht van functionaliteiten die in 2023 via Gitlab beschikbaar moeten zijn.

De grote drijfveer om deze bedrijfsgroei te realiseren, is de beoogde beursgang van Gitlab in 2020. 'Woensdag 18 november willen we een beursgenoteerd bedrijf worden. De voorbereiding hierop neemt veel tijd in beslag. Om deze deadline te halen, moeten we namelijk ons ontwikkelplatform verder ontwikkelen, nieuwe features toevoegen, nieuwe klanten werven en ervoor zorgen dat onze bestaande klanten nog meer diensten van ons afnemen.’

Om deze productinnovaties door te voeren, brengt het bedrijf elke maand op de 22ste nieuwe productreleases uit. Zo heeft het in de meest recente update designmanagement toegevoegd, waarin softwareontwikkelaars opmerkingen over het ontwerp kunnen toevoegen, een analysetool gecreëerd om ontwikkelaars inzicht te geven in de productiviteit en zogeheten security gates gerealiseerd om kwetsbaarheidscontroles uit te voeren. ‘We bieden een devops-platform, dat gebruikers in elk stadium van productontwikkeling moet ondersteunen. Van de planningsfase, creatie, in gebruik nemen en vervolgens het doorvoeren van verbeteringen. Voor elke fase bieden we verschillende tools aan of willen we nieuwe tools toevoegen. In totaal gaat dit om zo’n vijftig operationele functionaliteiten en staan er nog eens vijfentwintig op onze roadmap. Ons doel is om al deze functionaliteiten in 2023 volledig op de markt te hebben.’

15 investeerders

De roadmap verwacht de directeur te realiseren met de recent opgehaalde investering van 285 miljoen dollar. ‘Dit geld is afkomstig van in totaal vijftien (nieuwe) geldschieters. We hebben bewust voor zoveel investeerders gekozen, zodat ze ons kunnen ondersteunen om onze ambitie van een beursgang te realiseren.’ Volgens hem hebben de geldschieters geen invloed op de bedrijfsvoering van Gitlab. ‘Zij hebben veel ervaring opgedaan met groeiende bedrijven en hierdoor kennis opgedaan hoe dit zo goed mogelijk is te realiseren. Maar ook hebben zij de veelgemaakte fouten meegemaakt en kunnen ons hiervan behoeden. Uiteindelijk willen ze dat wij hard groeien of winst maken en dan zijn ze tevreden.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-10T09:52:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.