Is Facebook nog wel geschikt voor e-recruitment?

Beleid rond vacatures resoluut omgegooid

Dit artikel delen:
Facebook

Facebook verandert drastisch zijn advertentiebeleid voor vacatures en legt flinke beperkingen op. Is het sociale media-platform nu nog wel geschikt voor rekruteringscampagnes? ‘Er beweegt veel en het gaat snel’, klinkt het bij experts.

De war for talent woedt heviger dan ooit. En om nieuwe mensen aan te trekken, spenderen organisaties soms flinke budgetten aan online advertenties, zoals op jobplatformen en sociale media als Facebook. 

Door die ontwikkelingen heeft Facebook het beleid rond e-recruitment recent aangescherpt, stelt ook Thijs Wostyn, bestuurder van het sociale-media- agentschap Social Taco, vast. ‘Waar we tot voor kort nog zeer doelgericht campagnes konden lanceren, moeten we sinds enkele weken rekening houden met enkele beperkingen. Hiermee wil Facebook discriminatie zoveel mogelijk inperken’, stelt Wostyn. 

Bedrijfsaccount blokkeren

Tot voor kort werden alle campagnes op Facebook en Instagram op dezelfde manier bekeken. Adverteerders konden best wel diversifiëren, van leeftijd tot interesses en regio. ‘Dat maakt dat het een aantrekkelijke rekruteringstool was om gericht een doelgroep te benaderen. Want eerlijk, wie wil nu alle vacatures zien passeren uit de regio?’, legt Wostyn uit.

Alleen, bepaalde instellingen en parameters gingen te ver en werkten, volgens hem, discriminatie in de hand. Daar maakt Facebook nu een einde aan. ‘Enerzijds zijn er minder advertentiemogelijkheden. Zo werden vergelijkbare doelgroepen en retargeting onmiddellijk geblokkeerd’, vertelt hij. ‘Anderzijds moet je vanaf nu eerst aangeven dat de ingestelde advertentie hr-gericht is, waardoor je onmiddellijk andere opties ziet verdwijnen. Als je dat niet aangeeft, riskeert Facebook zelfs je bedrijfsaccount te blokkeren.’

Content primeert

Voortaan zullen campagnes ook geoptimaliseerd worden door Facebook zelf. Maar wat betekent dat concreet? ‘De ingestelde doelgroep zal breder zijn, waarna Facebook aan de slag gaat om te kijken wie er interesse heeft. Zoals steeds zullen ze dat doen op basis van de content en dan is de eerste stap stilstaan bij welke soort content, bijvoorbeeld een afbeelding of video, jouw doelgroep wil zien’, geeft Wostyn aan. ‘De tweede stap is de inhoud. Bedrijven zijn daarin dan best concreet zodat Facebook de kans heeft om de tekst te optimaliseren’, raadt hij aan.

Een ingrijpende wijziging dus, die de toepassing op het eerste zicht toch minder interessant (want minder verfijnd en flexibel) maakt. Het gebeurt trouwens wel vaker bij sociale media dat ze hun beleid aanscherpen en daarmee als minder interessant worden aanzien. 

Maar volgens Wostyn van Social Taco is Facebook, ondanks deze koerswijziging, nog altijd wel geschikt in functie van e-recruitment. Er is wel een vereiste. Zo wordt de combinatie van kwalitatieve, authentieke content en de juiste doelgroep, volgens hem, belangrijker als een bedrijf een resultaat wil halen op sociale media. En Facebook houdt daarbij de touwtjes strak in handen. ‘Er beweegt dus veel, maar sociale media als e-recruitment tool blijft wel een efficiënt instrument’, klinkt het. ‘Het is vooral een kwestie om, naast een duidelijke strategie, steeds bij te sturen. Want het gaat snel in het land van de sociale media’, besluit Thijs Wostyn.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-27T10:38:00.000Z William Visterin


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.