Hoe Huawei (bijna) de hele wereld verovert

Bent u klaar voor het Chinese gevaar?

Huawei

Voor de it-sector en de it professional komt China steeds nadrukkelijker aan de deur kloppen. Met Huawei als belangrijkste exportproduct. Het bedrijf wordt alsmaar belangrijker. Bent u klaar voor het gele gevaar?

Enkele weken geleden werd in Stockholm de ceo van Ericsson, een van de traditionele leveranciers van infrastructuur voor telecomnetwerken, aan de deur gezet. Het bedrijf had in zijn resultaten voor de eerste jaarhelft een omzetdaling van 11 procent laten optekenen.

Ongeveer op een gelijkaardig moment kondigde Huawei, een van de grote rivalen van Ericsson in de netwerkmarkt, een toename van de omzet aan met maar liefst 31 procent.

De cijfers geven aan dat het allesbehalve windstil is in de wereld van netwerkapparatuur. Begin dit jaar rondde Nokia zijn overname van Alcatel-Lucent af, een bedrijf dat - zoals de naam doet uitschijnen - ook al een samengaan is van twee bedrijven. Zowel Nokia als Huawei zijn behoorlijk actief in de business van fixed-line apparatuur.

Marktaandelen

Als we de markt van wireless apparatuur onder de loep nemen is Ericsson daar nog steeds de grootste met vorig jaar een marktaandeel van 28 procent, blijkt uit cijfers van IHS Data. De combinatie Nokia/ Alcatel-Lucent is goed voor 26  procent en Huawei voor 23 procent. Maar deze cijfers houden geen rekening met hun groei van dit jaar. Men kan er dus de donder op zeggen dat Huawei in deze markt stilaan tot marktleider zal uitgroeien. Over de hele markt van netwerkapparatuur zijn ze dat, naar eigen zeggen, nu al. ‘De omzet van onze business unit in netwerkapparatuur is alvast groter dan de hele business van Ericsson’, zo vertelt Jacky Wang, Carrier BG cto bij Huawei.

De business van netwerkinfrastuctuur (zowel wireline als wireless) is bij Huawei goed voor ongeveer 60 procent van alle omzet. Dat het bedrijf hier nog groeit is opmerkelijk. ‘Wij focussen ons heel erg op de digitale transformatie bij de operatoren. Internet of things, cloud en video zijn hier belangrijke speerpunten. Operatoren moeten investeren om een antwoord te bieden aan de hedendaagse uitdagingen. Hun traditionele business van spraak en sms daalt en ze krijgen steeds meer concurrentie van zogenaamde over the top spelers als Google en Facebook’, stelt Wang.

Toch wil het bedrijf van 176.000 werknemers wereldwijd, waarvan 79 ingenieurs, en zestien R&D centers duidelijk verder. Het Chinees bedrijf, met meer dan vijftigduizend patenten op haar naam, staat momenteel op plaats 129 in de Fortune 500 en wil duidelijk stijgen in die rangschikking.

Mekka voor smartphones

Voor alle duidelijkheid: Huawei valt moeilijk te vergelijken met Ericsson, Nokia en Alcatel-Lucent. Daar waar deze laatste net de smartphone-business vaarwel zeiden of ze doorverkochten, komt 31 procent van de omzet van Huawei uit smartphones of andere toestellen. Onlangs stelde Huawei zelfs zijn eigen laptop voor, die verbazend veel lijkt op de Surface van Microsoft.

In smartphones is Huawei vandaag de nummer drie, achter Apple en Samsung. Maar het Chinese bedrijf komt ook in dit segment van de markt behoorlijk opzetten.

Huawei is met ongeveer vijftigduizend werknemers in Shenzhen een stad in de stad, met elf gebouwen en een eigen campus. Maar zelfs dat is nog maar klein bier in vergelijking met hun overburen van Foxconn, de beruchte fabriek waar onder andere de iPhone en de iPad het levenslicht zien. In Shenzhen telt Foxconn maar liefst een half miljoen medewerkers, in heel China gaat het om een aantal van anderhalf miljoen. Door dit alles lijkt Shenzhen wel het mekka van de smartphone-industrie. De stad bestond dertig jaar amper, vandaag telt ze vijftien miljoen inwoners.

De groeimarkt: B2B

De grote groeimarkt van Huawei komt echter niet van netwerkapparatuur of smartphones. Die groei moet komen van de zakelijke eindgebruiker. De b2b-markt is namelijk de derde business unit van Huawei, al maakt die vandaag minder dan 10 procent van de omzet uit. Maar de reikwijdte aan oplossingen van Huawei is erg divers. Het bedrijf is actief in de markt voor servers, storage, netwerken (zoals switches en routers), virtual desktop infrastructure (VDI), firewalls, unified communications en videoconferencing.

Het opzet is duidelijk: Huawei wil een vooraanstaande aanbieder worden in de wereld van ict-infrastructuur. In tegenstelling tot andere partijen als IBM of HP, die de voorbije jaren hun hardware-aanbod deels hebben weten af te stoten of op tesplitsen, zijn er maar weinig it-bedrijven met zo’n brede end-to-end portfolio in it-infrastructuur.

Onder die infrastructuur ook heel wat innovaties. Zo stelde het bedrijf drie jaar geleden de eerste terabit firewall voor. Momenteel werkt Huawei aan de eerste 32-Socket x86 Mission Critical Server, die binnenkort ook echt operationeel zal zijn. Al wilde Huawei geen timing kleven op wanneer die server ook effectief op de markt komt.

Chinese hackers

Momenteel komt 42 procent van de omzet van Huawei uit China. Dat doet het bedrijf benadrukken dat het Chinees bedrijf intussen een echte wereldspeler is geworden. Huawei haalt al bijna één derde van de omzet in EMEA. Ook in ons land raakt het bedrijf steeds beter vertegenwoordigd en is het volop bezig om het partnernetwerk verder uit te bouwen.

In De VS haalt Huawei momenteel 10 procent van de omzet. Vooral daar blijkt de weg nog lang en dat heeft zijn reden. Zo kregen de belangrijkste Amerikaanse wireless carriers van de Amerikaanse overheid een verbod om netwerk apparatuur af te nemen van Huawei uit angst voor cyberspionage.

Dit lijkt wel de achilleshiel voor Huawei. De Chinese overheid heeft inzake het hacken van buitenlandse communicatienetwerken in de VS niet altijd zo’n geweldige reputatie. Jacky Wang van Huawei wil niet ingaan op de kwestie als we hem die voorleggen. ‘Onze ceo zegt altijd dat als onze technologie goed werkt, en we kunnen verder uitgroeien, bijvoorbeeld tot de facto industriestandaard, dan kunnen ze ons ook in de VS nog moeilijk negeren. Dat is een stelling die ik onderschrijf.’

Het internationale groeiplan van Huawei is duidelijk. Zoals Leonard Cohen ooit zong: ‘First we take Manhattan, then we take Berlin’. Maar in dit Chinese geval dus omgekeerd.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2016-09-09T11:18:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.