Visterin Verdiept: Doorbraak voor cloudtelefonie?

Hosted voice komt eindelijk van de grond in ons land: verdubbeling op jaar tijd

Dit artikel delen:
Cloudstrategie

Het regende de laatste weken in ons land aankondigingen rond cloudcommunicatie en hosted VoIP. Is cloudtelefonie dan toch (eindelijk) doorgebroken? Eén element lijkt alvast nog een behoorlijke spelbreker.

De aankondigingen waren bijna niet op één hand te tellen. Om te beginnen was er MIXvoip, een vooraanstaande cloud pbx-provider uit Luxemburg die IPFix overnam, een voice over ip-speler in België.

Meer internationaal was er Verizon dat aankondigde om zakelijke samenwerking mogelijk te maken via wereldwijd voice-over-ip met Webex Calling, dankzij sd-wan-connectiviteit. Het ging om verbeteringen aan hun premium-telefonieoplossing uit de cloud: virtual communications express (vce).

Van 200.000 tot 850.000

En ten derde was er het Belgische Destiny dat een fiber-to-the-business aanbod lanceerde voor kmo’s. Het bedrijf gaf aan dat videocommunicatie en de transitie naar cloudoplossingen de drijfveer hiervoor zijn. Eerder nam Destiny ook al het Waverse Fuzer en moederbedrijf Escaux in. Met deze overname werd Destiny naar eigen zeggen Belgische marktleider in cloudcommunicatie met meer dan 150.000 gebruikers.

Lijkt cloudcommunicatie zijn kantelpunt te hebben bereikt? Zijn bijvoorbeeld ook Belgische bedrijven bereid om hun eigen pbx aan de deur te zetten en te opteren voor een cloud//hosted-versie? Joachim Lauwers, managing director België van Destiny, meent van wel. ‘Uit cijfers van Cavell Group blijkt dat de markt voor cloudcommunicatie in België goed is voor zowat tweehonderdduizend gebruikers. Maar die markt groeit de volgende jaren tot 850.000 gebruikers in 2023’, meent hij

Lauwers maakt ook de vergelijking met Nederland. ‘Daar zijn er al anderhalf miljoen cloudcommunicatie-gebruikers of 21 procent van het totale aantal gebruikers. En ook die markt zou de volgende vijf jaar nog flink groeien tot een aandeel van 38 procent voor cloudcommunicatie-gebruikers in 2023.’

De spelbreker: tien jaar oude pabx

Ook marktonderzoeker Smart Profile ziet een groei voor cloudcommunicatie in ons land. Dit jaar zelfs een verdubbeling voor hosted voice: van 4,2 procent in 2018 naar 8,5 procent dit jaar. 

Toch is er nog één spelbreker waar de specialisten van cloudcommunicatie best rekening mee moeten houden: de klassieke telefooncentrale of pabx. Dergelijke communicatie-oplossingen voor vaste telefonie hebben namelijk een relatief lange levenscyclus. En als we zeggen lang, dan lijkt dat in it-termen zelfs eeuwig. De gemiddelde leeftijd van de in gebruik zijnde installaties bedraagt 9,5 jaar, blijkt uit onderzoek van Smart Profile bij meer dan vijftienhonderd Belgische organisaties met meer dan vijftig medewerkers. 

Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen, volgens Smart Profile, een hoge gemiddelde leeftijd kennen. Maar fabrikanten die in de laatste jaren juist veel installaties hebben verkocht, laten een lagere gemiddelde leeftijd zien. 

Oudste is 15,5 jaar

De systemen met de gemiddeld jongste leeftijd zijn de communicatie-oplossingen van Escaux. Met een gemiddelde leeftijd net boven de zeven jaar zijn ze gemiddeld 2,5 jaar jonger dan het algemeen gemiddelde. Philips centrales zijn verreweg de oudste systemen die nog in gebruik zijn. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 15,5 jaar. Dat is in it-termen behoorlijk oud.

On prem pbx daalt door opkomst hosted voice

Het is waarschijnlijk dat de oudere systemen het eerst in aanmerking komen voor vervanging. Gelet op de opkomst van hosted voice (van 4,2 procent in 2018 naar 8,5 procent dus dit jaar) lijkt de kans klein dat dit wederom door een communicatieserver op locatie is.

De analyse van Smart Profile lijkt dat alvast te onderschrijven. Zo was de gemiddelde leeftijd van een on-premise telefooncentrale in België in 2017 nog 7,5 jaar in 2018 was dat 8,7 jaar en nu dus 9,5 jaar. De vergrijzing van de pabx zet zich dus door.

Dit betekent dat de vervanging van de telefooncentrale steeds langer wordt uitgesteld. Oftewel: dat men in plaats van een nieuwe on premise-oplossing kiest voor hosted voice. Daardoor lijkt cloudcommunicatie en hosted VoIP dan toch stilaan door te breken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-04T10:59:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.