Managed hosting door True

Sensolus verovert IoT-markt met GPS-trackers

Dit artikel delen:
Sensolus

energiezuinige GPS-trackers van de Gentse start-up Sensolus

Nu het Internet of Things (IoT) helemaal aan het doorbreken is, zit de Gentse start-up Sensolus uitstekend gepositioneerd in het koppeloton. Met hun energiezuinige GPS-trackers op basis van sensoren veroveren ze stap voor stap de markt. Tijd voor een blik achter de schermen van de start-up Sensolus.

Het jonge bedrijf bedrijf bestaat ondertussen iets langer dan twee jaar. Enkele gesprekken in de vriendengroep mondde uit in Sensolus. Het was een nieuwe uitdaging aangaan ofwel in een midlifecrisis belanden voor de oprichters. De vier zagen al snel dat het Internet of Things heel wat potentieel en een disruptieve impact kon hebben op de markt en zelfs de hele samenleving. De beslissing was snel genomen: hier wilde de vier een belangrijke rol in gaan spelen.

De vier vrienden, elk met een andere achtergrond, bleken al snel complementair. Kristoff Van Rattinghe, afkomstig uit de energiesector bracht de nodige management- en technische ervaring mee. Johan Criel en Laurence Claeys hadden op verschillende vlakken in de telecom hun sporen al verdiend en Koen Van Vlaenderen was expert in ontwerp, ontwikkeling en uitbesteding van hardware en de embedded software hierop. Kortom een team dat mekaar naadloos aanvulde.

Al snel werden heldere, strategische lijnen uitgetekend bij het ontwikkelen van technologie. De uitgangspunten werden samengevat als: de eindgebruiker moet de technologie zelf kunnen installeren, er moet een directe connectie zijn met het internet en de energie mag niet afhankelijk zijn van externe energiebronnen. Helder en duidelijk als richtsnoer! 

GPS-tracker

Kristoff Van Rattinghe van Sensolus

Kristoff Van Rattinghe met de Stickntrack van Sensolus

Ondertussen brengt Sensolus twee trackers op de industriële markt (Pro en Lite). De trackers doen aan locatiebepaling, maar kunnen ook bijkomende informatie verschaffen over gebruik en temperatuur van de asset waaraan ze bevestigd worden. Door gebruik te maken van het low-power netwerk SIGFOX werden er trackers ontwikkeld die tot vijf jaar meegaan op twee AA-batterijen.

Waar de Lite tracker standaard maar één locatie/update per dag doorgeeft, geeft de Pro tracker inzicht in het hele traject dat een asset doormaakt. Er zijn ook alarmfuncties voorzien, bijvoorbeeld als de asset een bepaalde locatie verlaat.

Snelle groei in nieuwe markt

Vooral in de beginfase zorgde het bedrijf ervoor dat diverse consultancy opdrachten voor de nodige inkomsten garant stonden. Tijd die nu voornamelijk wordt besteed aan de eigen productlijn van trackers die gebruik maken van low-power netwerk infrastructuur. Een nieuwe markt die daarvoor, voornamelijk door het gebrek aan energievoorziening, niet bestond. De draadloze oplossingen van Sensolus, die bovendien ook nog eens bijzonder energie efficiënt zijn, boden hier de perfecte oplossing. Dit zowel voor het tracken van beweging, temperatuur als locatie.

Het bedrijf is ondertussen dan ook uit de pampers. Het blijft echter constant bijsturen in de IoT-markt, die zelf nog volop in beweging is. De vinger aan de pols houden is dan ook essentieel voor de ondernemers. 

Financiële ondersteuning

De verkoop van de producten en consultancy zorgen al voor de nodige inkomsten. Sensolus wordt daarnaast ook nog ondersteund door het ESA-BIC Flanders programma (een business incubation centre), IWT en door het Deloitte Innovation Centre. Ondersteuning die het bedrijf zeker in deze fase nog zeer goed kan gebruiken. 

Uitdagingen en kansen

Gezien de voorziene groei van de IoT-markt oogt de toekomst alvast rooskleurig. Het bedrijf werkt stevig door aan het stroomlijnen van de productieprocessen van de hardware, wat niet evident is. Bovendien gaat het om een wereldwijde markt, waar de juiste contacten ontzettend belangrijk zijn. In het leggen van die contacten kruipt echter aardig wat tijd.

Blijvend innoveren en zich profileren als specialist in low-power netwerken blijft dan ook de boodschap. Een boodschap die de vier, alvast heel duidelijk hebben begrepen. In 2016 wil Sensolus dan ook de Europese markt, waar het SIGFOX-netwerk al is uitgerold, veroveren. Daarna zou de rest van de wereld weleens kunnen volgen.

In het kader van deze vooruitzichten kijken de oprichters ook uit naar bijkomende versterking. Waar het team zich momenteel nog laat ondersteunen door externe consultants, worden de aanwervingen van technische, maar ook sales, marketing en customer service profielen in het vooruitzicht gesteld.

De informele sfeer, het gebrek aan bureaucratie en een gepassioneerd team zonder ego, moeten er zeker toe bijdragen dat de posities snel worden ingevuld. 

Start IT

In de rubriek Start IT worden jonge ict-bedrijven uit de Belgische markt geportretteerd. Computable is altijd op zoek naar nieuwe start-up voor deze rubriek. Interesse? Mail naar: redactie@computable.be.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.