Juru geeft consument online identiteit terug

Dit artikel delen:
maskeren

Rond online identiteit, privacy en de nieuwe GDPR-wetgeving die volgend jaar in werking treedt is heel wat te doen. De ideale voedingsbodem natuurlijk voor startups. Juru (uitgesproken als you are you) is een bedrijf dat zich door middel van blockchain technologie een plaats aan het veroveren is in deze markt. Wij plaatsen deze startup even in de kijker en duiken dieper in de dienstverlening.

Ongeveer 1,5 jaar geleden werd Juru opgestart. Het bedrijf is eigenlijk een joint venture van vier bedrijven die werden aangezocht door de bankensector om mee te denken rond het gebruik van blockchain in het know your customer proces van banken. Administratief een zware kost voor de banken. ‘Banken worstelen inderdaad met dit proces. Het is voor hen heel belangrijk omdat ze zich aan een strikte wetgeving rond fraude, bewaarplicht en dergelijke moeten houden. Ondertussen hebben we al wel een switch gemaakt en profileren we Juru als een open platform waarmee cross-industry gewerkt kan worden’, geeft Dimitri Verhelst, één van de co-founder van Juru aan.

Consument in controle

Juru is een online platform, gebaseerd op een api, om online je identiteit te beheren als consument. Het plaatst de consument in full control, waarbij deze zelf kan beslissen of deze toegang wil geven tot zijn identiteitsgegevens. ‘Wij centraliseren inderdaad alle documenten en activiteiten in een beveiligde blockchain omgeving. Met onze app bepaalt de consument zelf wat hij/zij deelt, met wie en wanneer. Bij veel bedrijven is dit momenteel nog omgekeerd. Daar moet de consument attributen opvragen wanneer hij ze nodig heeft (verzameling van gegevens zoals naam, geboortedatum,...) en moet hij wachten op de uitkomst. ‘Bij ons levert het bedrijf een attestatie op je eigen claim, en kan je ten allen tijde aan je data.  De omgekeerde aanpak dus’, glimlacht Verhelst.

Enerzijds heeft de consument met Juru dus 100 procent controle over zijn identiteit en data, anderzijds wordt ook het online gebruiksgemak een stuk verhoogd. ‘Wij zijn een white label product en kunnen integreren met heel wat andere toepassingen. Met de nieuwe GDPR-wetgeving hebben we alvast de wind in de zeilen, want heel wat bedrijven zijn er bang voor. Heb je een webshop, dan hoef je met Juru alvast geen gegevens meer op te slaan. Je systeem communiceert via onze api en wij slaan alles op met respect voor privacy en met encryptie. Bovendien behoudt de consument altijd de mogelijkheid om aan te geven dat deze zijn gegevens niet meer wil delen en dan valt het proces automatisch stil’, geeft Verhelst aan.

Gevalideerde ratings

Naast het bovenstaande is er ook nog een tweede luik aan Juru. ‘Ook ratings kunnen we valideren. Nu zie je vaak accounts op eBay met hele hoge waarderingen, maar bijvoorbeeld nog niet op een andere site. Het is dan een koud kunstje om deze ratings te claimen. Zo staat de deur wagenwijd open voor oplichterij. Juru voorkomt dit. Deze rating vormt bij Juru gewoon een attribuut van je online identiteit, zodat je met dezelfde identity wallet kan inloggen op meerdere website. Het zorgt voor een verhoogde veiligheid en meer gebruiksgemak. Bovendien worden je gegevens als je ze in Juru aanpast gelijk bij alle leveranciers aangepast. Je mist dus niets meer. We zien hier enorme mogelijkheden, niet enkel voor bedrijven, maar ook voor overheden.’

Klaar om op te schalen

Technologisch gezien werd gekozen voor de Elixir-technologie, vanwege de schaalbaar- en snelheid. ‘Het gaat hier om dezelfde technologie die ook bij gsm-masten gebruikt worden, uiterst betrouwbaar dus. Elk gesprek heeft zijn eigen server en als één communicatie uitvalt, dan blijft de rest gewoon functioneren. Qua blockchain technologie maken we gebruik van BigchainDB en Corda.’

Ondertussen werken er zeven mensen fulltime voor de startup, maar er liggen al nieuwe plannen op tafel. Tegen het einde van 2018 willen we gegroeid zijn en 25 medewerkers tellen’, werpt Verhelst een blik op de toekomst. Ondertussen zitten een aantal van onze projecten in private bètafase en er zijn nog heel wat gesprekken lopenden. We zijn niet gebonden aan één sector, want ons platform kan in elke dienstverlening ingezet worden. Uiteraard zijn er nog steeds de banken, maar ook in de retail en in de Antwerpse haven zijn er projecten in opstart. Tegen 2020 willen we onze dienstverlening over heel Europa uitgerold hebben. Momenteel telt onze markt zo een tiental spelers, voornamelijk uit de Verenigde Staten, maar we hebben het idee dat ze door de nieuwe privacywetgeving wat afkerig ten opzichte van Europa staan. Een gouden kans voor ons’, klikt Verhelst ambitieus.

Er zitten nog heel wat ontwikkeling in de pijplijn, maar dat kost natuurlijk aardig wat. ‘We kijken momenteel dan ook naar investeerders. In totaal willen we in twee kapitaalrondes om en bij de twintig miljoen euro ophalen. Uiteraard is dat veel geld, maar de gesprekken lijken alvast de goede kant uit te gaan’, besluit Verhelst.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2017-10-17T11:25:00.000Z Kevin Stickens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.