Arkite haalt fouten uit productieprocessen

industry 4.0

Wat krijg je als je augmented reality en het productieproces met elkaar combineert? Het antwoord op die vraag is te horen bij Arkite, de Genkse startup wiens toepassingen het leven van de operatoren makkelijker maakt.

In 2015 werd het voormalige P41 omgedoopt tot Arkite. ‘Een meer productgerelateerde benadering’, licht Ives De Saeger toe. ‘Mede-ceo Johan Smeyers en zijn vader Gust Smeyers zorgden voor een bijkomende kapitaalinjectie, waardoor we ons eerste prototype volledig konden uitwerken. We vormden onze bvba om naar een nv en konden onze eerste toepassing lanceren in mei 2016’, blikt De Saeger terug op de beginfase van Arkite.

Feilloze ondersteuning bij het productieproces

‘Met onze human interface mate (him) begeleiden we operatoren bij hun werk aan de hand van projecties. Dit wordt trouwens spatial augmented reality genoemd. Het unieke van him zit hem in het feit dat we onze instructies rechtstreeks op de producten projecteren. We kunnen zo bijvoorbeeld ook de pakjes laten oplichten die ze moeten nemen en aanduiden waar ze geplaatst moeten worden. Him instrueert en verifieert dat processtappen in de juiste volgorde gebeuren. Toch beknotten we de mogelijkheden van ervaren operatoren niet. Als de eigen kwaliteitsdienst het toe staat, kiezen ze de volgorde. Ons doel is hen te faciliteren en te ondersteunen. Wij denken mee, maar verplichten hen niet bepaalde stappen te volgen’, zegt Smeyers.

Qua technologie wordt er gebruikgemaakt van zowel diepte- als infraroodsensors. De him heeft ook een camera aan boord, al wordt die minder gebruikt. ‘Die zetten we enkel in om foto’s te nemen van de tools waarop we projecteren. Onze foto’s zijn op die manier vaak beter dan die van de klant.'

Efficiëntere processen met minder fouten

De voordelen van zo'n systeem? ‘Bedrijven winnen tijd, de foutenmarge is een stuk kleiner en we zorgen voor dynamische werkinstructies. Aangezien we operatoren attent maken op vergetelheden weten zij het systeem ook te waarderen. We werken dan ook zonder persoonsherkenning. We laten onze 3d-sensor de begin- en eindpositie volgen, wat daartussen gebeurt is minder relevant.’

Ondertussen groeide Arkite en telt het vijftien medewerkers. ‘Dat is een momentopname’, glimlacht De Saeger. ‘Begin volgend jaar komen er een aantal medewerkers bij. Al blijft het vinden van geschikte medewerkers één van onze grootste struikelblokken. Te weten dat we in 2015 nog met vier waren. Het klantenaantal groeide aan tot een twintigtal voornamelijk in automotive, machinebouw, telecom en pharma.’

Twee patenten

‘Onze ambitie is alvast uit te groeien tot de nummer één in Europa. Met klanten in Duitsland, Italië, en Engeland zijn we op de goede weg. Stiekem kijken we al verder, maar laat ons eerst Europa maar eens veroveren. Bovendien kunnen we terugvallen op twee eigen patenten. Zo hebben we een patent op hoe we dieptedata met onze dieptesensor verwerken in het systeem en op de wizard waarmee we de klant helpen het systeem zelf in te stellen. Zo kunnen we ons trouwens beperken tot productverkoop. De klant kan ons systeem zelf implementeren of doet beroep op een derde partij waarmee we samenwerken’, verduidelijkt Smeyers.

In september van dit jaar stapte ook Capricorn mee in Arkite, goed voor een gezamenlijke investering van 1,6 miljoen euro. Dit moet Arkite extra ruggensteun geven om meer markt te veroveren. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2017-12-11T08:45:00.000Z Kevin Stickens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.