Managed hosting door True

Start IT

Big Boy Systems helpt bedrijven aan vr-content

 

Virtual reality

3D-technologie is hot en immersive reality the next big thing. In deze materie speelt de Belgische startup Big Boy Systems een rol. De startup ontwikkelde Third-I: een camera die 3D-beelden en binauraal geluid opneemt en vervolgens in virtual reality (vr)toont. Daar willen we natuurlijk graag mee over weten.

Hoewel Big Boy Systems pas in augustus 2015 werd opgestart, is oprichter Samuel Meirlaen er al sinds 2012 mee bezig. ‘Het idee voor een immersieve 3D-camera met binauraal geluid had ik al in 2012. Het kostte me ongeveer drie jaar om verschillende prototypes te ontwikkelen. Pas in 2015 had ik een eerste, werkend prototype waar ik tevreden over was. Dat was voor mij het moment om een bedrijf te starten om dit verder te ontwikkelen en te commercialiseren. Uiteraard heb ik kort daarna ook een patent op de technologie aangevraagd’, blikt Meirlaen terug op de beginfase.

Aanpasbaar aan klantwensen

‘In de beginfase werkte ik met technologie die uit andere apparaten kwam. In die tijd was er nog amper sprake van het immersieve gevoel, maar dat er potentieel was, dat was duidelijk. Voor de eerste werkende prototypes heb ik 3D-printers kunnen gebruiken om zo tot een ‘proof-of-concept’ te komen. We tellen nu vier werkende camera’s die we kunnen inzetten voor producties. Deze worden tailor-made aangepast aan de sector en wensen van onze klanten. We leren ze ook zelfstandig immersieve films opnemen. Maar uiteraard kunnen wij ook ondersteuning bieden en bijvoorbeeld de postproductie verzorgen.’

Drie partners waren oorspronkelijk de drijvende kracht achter de onderneming. Waar Anaïs Caroff ervaring heeft met filmproductie, bracht Mikael Bhar zijn ervaring in marketing en financiën in. ‘Zelf ben ik van origine geluidsingenieur, we vulden elkaar dus perfect aan. Al van in de beginfase kregen we veel steun uit de startup community. Ondertussen werken we ook samen met een team van filmtechnici die met onze camera kunnen werken en films kunnen produceren voor onze klanten. Een tijd terug besloot Bhar een andere richting uit te gaan, waardoor we nog met twee overblijven. Maar we laten ons ondertussen goed omringen, dus vormt dat geen probleem.’

Eerste financiering

Tot op heden stonden de oprichters er financieel alleen voor, maar in februari komt de eerste financiering binnen. Een externe investering van honderdduizend euro zorgt ervoor dat er een nieuwe camera-versie ontwikkeld kan worden. ‘Heel wat sectoren vragen om specifieke camera’s, met telkens andere eisen. We mikken nu op de b2b-markt en op termijn gaan we voor een tweede financieringsronde om ook de grotere industriële bedrijven te kunnen bedienen. We starten trouwens in de toekomst ook een crowdfundingscampagne om onze camera gefinancierd te krijgen. Verder mikken we ook op e-shops en grote elektronicawinkels om onze camera’s in de markt te zetten.’

Diverse sectoren

Big Boy Systems-team v.l.n.r.: Anaïs Caroff, Mikaël Bhar en Samuel Meirlaen

Big Boy Systems-team met van links naar rechts Anaïs Caroff, de inmiddels vertrokken Mikaël Bhar en Samuel Meirlaen

‘Al van in het begin zijn we klanten beginnen zoeken voor onze toepassingen. Zo werken we nu met chirurgen samen om operaties te filmen vanuit het standpunt van de chirurg. Deze video’s worden dan aan studenten getoond om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Verder hebben we ook al een aantal video’s opgenomen voor de medische sector, om het menselijke gedrag te bestuderen. Universiteiten zijn alvast dankbare klanten. In de industriële sector wordt onze technologie voornamelijk ingezet om medewerkers gebruik te leren maken van complexe machines. Maar ook de media doet een beroep op ons. France Television, Festival Les Ardentes en Dour zijn maar enkele voorbeelden van klanten die een beroep op ons deden. Verder zijn we nu aan de slag voor de RTBF en werken we aan de eerste immersieve kortfilm’, glundert Meirlaen.

Heldere doelstellingen

De doelstellingen van de startup zijn helder. ‘We voelen dat er veel interesse is en hebben een heel duidelijk zicht op de markt. Er komen steeds meer klanten bij. Heel concreet willen we dit jaar vijftien camera’s aan b2b-klanten verkopen. We willen trouwens ook zo snel mogelijk aanwezig zijn in Silicon Valley. De grootste uitdaging is de snel veranderende technologie. We moeten snel stappen zetten, zonder al te veel fouten te maken. Natuurlijk blijft ook de financiering een constant aandachtspunt.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6289791). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.