Chatbot van Lawren.io digitaliseert advocatuur

Dit artikel delen:
Lawren.io-oprichters Dries Wijnen (links) en Dominic Wijnen

Lawren.io-oprichters Dries Wijnen (links) en Dominic Wijnen

Meer en meer legal tech’s duiken op, waarvan heel wat met potentieel. Lawren.io is zo'n startup die de wind in de zeilen heeft en deze traditionele markt met handige tools wil voorbereiden op de snel veranderende toekomst. Daar willen we natuurlijk meer over weten.

Advocaten en juridische departementen efficiënter laten werken, daar draait het om bij Lawren.io. ‘Juristen en advocaten hinken vaak achterop op het vlak van automatisatie’, geeft Dries Wijnen, de co-founder van de startup aan. ‘Advocaten spenderen veel tijd aan het opmaken van contracten, juridisch opzoekingswerk en business development, stuk voor stuk gedeeltelijk te automatiseren taken. Een klant die een advocaat zoekt, vindt op de website wel informatie, maar vaak in een voor een leek onbegrijpelijke termen.'

Met de chatbot van op Lawren.io de website van het juridische kantoor, kan het advocatenkantoor onmiddellijk en geautomatiseerd het gesprek aangaan met een potentiële klant. 'De klant beantwoordt een aantal standaardvragen opgedeeld in elf thema’s en subthema’s, waarna hij/zij weet bij wie hij/zij terecht komt. In de laatste fase kan het probleem ook in eigen woorden omschreven worden en kan er automatisch een afspraak geboekt worden. Bovendien krijgt de klant uitleg over het vervolg van de juridische procedure en de expertise van het desbetreffende kantoor. Dit schept meteen ook een band, waardoor de volgende stappen in het proces vlotter verlopen’, geeft Wijnen aan.

Een ‘slim’ rapport met alle relevante rechtspraak

Ook voor de advocaat zijn er voordelen aan Lawren.io. ‘Hij/zij moet niet met extra software aan de slag en hoeft niets van technologie te kennen. Alles komt via een link in de mailbox terecht. De advocaat krijgt een melding van de chatbot, een rapport met alle ingevulde informatie en een duidelijke probleemomschrijving van de klant.'

Maar de startup kan echt het verschil maken met de intelligente zoekmachine die met de probleemomschrijving van de klant automatisch zoekt in de relevante rechtsbronnen, legt de co-founder uit. 'De advocaat krijgt immers gelijk ook een rapport met relevante informatie mee, zoals rechtspraak betreffende dit specifieke probleem. Die informatie trekken we via een api binnen uit publiek beschikbare bronnen. We leggen daar met ons systeem nog een laag bovenop, waardoor we ook resultaten kunnen tonen op het vlak van semantische nabijheid van woorden. Zo krijgt de jurist nuttige en relevante informatie. Dit zorgt er tevens voor dat de advocaat zonder actieve handeling is voorbereid op de eerste afspraak met de klant. Hij heeft reeds het probleem en mogelijke oplossingen ter beschikking zodat hij kan focussen op de persoonlijke interactie met de klant en onmiddellijk inhoudelijk waarde kan creëren.’ 

De startup werd opgericht in mei, al waren de founders er wel eerder mee bezig. ‘Na het marktonderzoek en een minimum viable product (mvp) waren we er in mei klaar voor. Samen met Dominic Wijnen, de co-founder, bouw ik nu de startup uit. Zelf heb ik een juridische achtergrond terwijl Dominic onder andere expertise heeft op het vlak van business development. Onze software hebben we in Nederland laten ontwikkelen, maar ondertussen hebben we ook zelf twee developers en een business developer in dienst. Daarnaast werken we nog met een tiental gemotiveerde masterstudenten.’

Samen in zee met grote spelers

Een beetje atypisch voor een startup is de marktbenadering van Lawren.io. ‘Referenties zijn in onze sector belangrijk, dus trachten we ook onmiddellijk te mikken op samenwerking met grote spelers. Zo zullen de Orde van Vlaamse Balies, Balie Antwerpen, Limburg & West-Vlaanderen van onze juridische chatbot gebruik maken.

De chatbot wordt ingezet voor eerste – en tweedelijnsbijstand om zo de rechtstoegang te vereenvoudigen. Met onze chatbot kunnen mensen namelijk onmiddellijk weten of ze voor een pro deo-advocaat in aanmerking komen of niet. Verder hebben we ook een samenwerking met de Queen Mary University in Londen. Daar wordt ons systeem momenteel omgezet naar het Brits recht. Ook in Italië lopen gesprekken. Grote internationale advocatenkantoren zijn alvast zeer geïnteresseerd’ werpt de co-founder een blik op de toekomst.

'Ons systeem is wereldwijd quasi uniek. Er zijn slechts enkele spelers die iets gelijkaardigs doen, maar die situeren zich in Noord-Amerika en Australië. Zelfs ten opzichte van deze enkele concullega’s onderscheiden wij ons vermits wij vertrekken vanuit het probleem van de klant die op zoek is naar een jurist, advocaat of advies. Wij betrekken de klant onmiddellijk bij de intake, zoekopdrachten en contractopmaak, uiteraard zonder dat de klant enige juridische voorkennis hoeft te hebben. Wij zorgen ervoor dat de klant centraal staat!'

Snel en grondig contracten opstellen

Maar Lawren.io doet nog meer. ‘We hebben ook een ‘contract bot’. In plaats van een klassieke checklist die advocaten sturen ter voorbereiding van overeenkomsten, kunnen klanten nu de conversatie aangaan met een chatbot. Deze stelt hen enkele eenvoudige vragen over de overeenkomst zonder dat de klant een clausule of overeenkomst hoeft te zien. De chatbot geeft ook extra uitleg waar nodig. Op basis van de antwoorden van de klant wordt een overeenkomst gegenereerd die de advocaat per mail ontvangt. Op dat moment is de eerste versie voor 80 procent klaar. De advocaat bespaart zo heel wat werk en tijd en kan zich concentreren op zijn toegevoegde waarde.

Zijn er dan geen struikelblokken voor Lawren.io? ‘We zitten natuurlijk in een traditionele sector, al merken we zeker bij de kantoren toch dat er veel interesse is. De grootste moeilijkheid momenteel is het feit dat we worden benaderd door verschillende grote juridische dienstverleners die soms op exclusieve basis willen samenwerken. Het is niet evident als startup om hier mee om te gaan. Een sterke partner biedt wel mogelijkheden, maar we hebben onze technologie zelf van begin af aan opgebouwd en willen daar nog mee doorgaan. We hebben een chatbot met juridische kennis en een eigen backoffice systeem om alles te meten, maar er zitten nog heel wat meer technologische spitsvondigheden in de pijplijn', besluit Wijnen. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-25T10:01:00.000Z Kevin Stickens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.