Managed hosting door True

Doctoranytime automatiseert afspraken bij de dokter

De tijd dat je uren in de wachtzaal moest zitten bij de dokter, die is voorbij. Meer en meer schakelen dokters over op afspraaksystemen in de cloud. Patiënten boeken hun afspraken online, zonder menselijke tussenkomst. Een efficiëntieslag waar de startup Doctoranytime een belangrijke rol in speelt. Wij bekijken dit bedrijf dat het leven van dokters vergemakkelijkt van wat naderbij.

Van origine werd Doctoranytime ontwikkeld in Griekenland, waar het in 2012 in de markt werd gezet en al snel levensvatbaar bleek. Ondertussen draait het Griekse bedrijf break-even, niet evident voor een startup. ‘Iets meer dan een jaar geleden besloten we dan ook een Belgische vestiging op te richten. We zagen ook opportuniteiten in de Belgische markt’ geeft Sylvian Niset, general manager België, aan.

Webplatform voor artsen

‘Doctoranytime is eigenlijk een webplatform dat patiënten helpt bij het vinden van de juiste dokter en waarmee afspraken ingeboekt kunnen worden zonder telefoon. We zitten in principe dus met twee doelgroepen: dokters en patiënten. Ons platform richt zich dan ook op twee zaken. Enerzijds meer visibiliteit creëren voor dokters, wat zeker voor startende dokters aangewezen is en uiteraard een online agenda waar afspraken ingeboekt kunnen worden zonder menselijke tussenkomst. Dokters sparen er heel wat telefoontjes mee uit, maken een efficiëntieslag en hebben in extreme gevallen zelfs geen nood meer aan een secretaresse. De efficiëntie verhoogt en de kosten dalen’, geeft Niset aan.

Doctoranytime draait in de cloud en op Windows technologie. Aangezien de beveiliging van gegevens ontzettend belangrijk is werd gekozen voor Windows Cloud, met servers in Duitsland. ‘Ook het ontwikkelen doen we niet in België’, stipt Niset aan. Het development gebeurt in Griekenland. Zij hebben initieel het platform ontwikkeld en hebben de expertise. Bovendien ligt de personeelskost daar heel wat lager.’

Focus op productiviteitsverhoging

Doctoranytime-ceo Sylvian Niset

Doctoranytime-ceo Sylvian Niset

Al snel bleek het één-op-één kopiëren van het Griekse succesrecept niet mogelijk. ‘De markten zijn totaal anders. Waar in Griekenland visibiliteit ontzettend belangrijk is, focussen wij ons in België veel meer op de productiviteitsverhoging. De online agenda staat bij ons centraal en is dan ook een stuk verder doorontwikkeld met eigen features.’

Doctoranytime groeide de afgelopen maanden en telt ondertussen al meer dan twaalfhonderd dokters als klant. ‘We werven dan ook aan, binnenkort tellen we vijftien medewerkers in Brussel. We beperken ons voorlopig ook tot België. Het gaat hier om een testcase. Als na Griekenland, de dienstverlening ook hier aanslaat, kunnen we verder over de grenzen kijken’, geeft Niset wat achtergrondinformatie.

Ambitites

In België is de markt alvast nog niet gesatureerd en ziet Niset maar één grote concurrent. ‘Doctena is de enige collega die ook een gelijkaardige dienstverlening aanbiedt. Er zijn wel een aantal verschillen. Wij zetten meer in op visibiliteit en hebben dus meer traffic op ons platform en wij willen onze online agenda ook verbinden met de waaier aan systemen die al bij de dokters aanwezig zijn. Zij werken hier al jaren mee, zijn ermee vertrouwd en zijn vaak behoudsgezind. Als ze willen veranderen, dan toch niet veel. Integratie met deze systemen is dan ook de boodschap en daar gaan we heel ver in’, werpt Niset een blik op de unieke aspecten van Doctoranytime.

Doctoranytime is ambitieus. De startup wil op korte termijn uitgroeien tot de nummer één in België. ‘Het komt erop aan zoveel mogelijk dokters te overtuigen. We werken met een transparante, maandelijkse fee. Momenteel groeien we snel, maar een bijkomende groeispurt is welkom. We willen net als in Griekenland, zo snel mogelijk het break-even punt bereiken.’

Connecteren en verbinden

‘Om dat te bewerkstelligen houden we ons systeem bewust heel open en moeten we kunnen linken aan heel veel pakketten en dat is ook meteen onze grootste belemmeringen. In het leggen van deze koppelingen met al deze systemen kruipt heel veel tijd, energie en geld. Dat en het feit dat we in een heel conservatieve markt opereren, die ook nog eens sterk gereguleerd is, remmen onze groei wat af’, sluit Niset met enkele mogelijke struikelblokken af.

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6191095). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Lees meer over:

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×