Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Zo stimuleert mdm digitale transformatie

Computable Expert

Robert Goijers
Director PreSales, TIBCO Software. Expert van Computable voor de topics Business Analytics en Datamanagement.

Door het toepassen van een beter beheerde, meer verbonden en intelligent ontwikkelde benadering van total information management benutten bedrijven hun belangrijkste master data repository. Bovendien zetten ze stappen in de richting van data-innovatie die weer nieuwe producten en diensten oplevert.

Technologieleveranciers praten continu over digitale transformatie. In veel opzichten moeten ze ook wel, ‘digitale transformatie’ is de modetrend geworden die vaak wordt gebruikt om de overstap naar cloud-native, mobile-first, data-analytics-enabled, ai-augmented en ml-versnelde moderne systemen uit te drukken.

Maar er is een probleem. Veel te vaak horen we discussies over de verschuiving naar digitaal als een ongefundeerd ‘me-too’-label dat bedrijven gebruiken zonder bedoeling of betekenis. Het is alsof ze het gevoel hebben dat ze een dienst moeten bewijzen aan de tijdgeest van hedendaagse softwarediensten en dataplatforms, zonder echt hun handen vuil te maken.

Faciliterende technologie

"Zogenaamde digitale transformatie wordt échte digitale transformatie wanneer we de toepassing ervan zien met praktijkvoorbeelden waarin bedrijfsmodellen worden klaargestoomd voor de toekomst"

Zogenaamde digitale transformatie wordt échte digitale transformatie wanneer we de toepassing ervan zien met praktijkvoorbeelden waarin bedrijfsmodellen worden klaargestoomd voor de toekomst. Een belangrijke en faciliterende technologie op dit gebied is master data management, ook wel mdm genoemd.

De meeste bedrijven gebruiken een divers aantal it- en datasystemen die zijn gebouwd om afdelingen, klanten, werknemers en (in toenemende mate) andere, gevirtualiseerde bedrijfsmiddelen te bedienen. Deze realiteit creëert informatiesilo’s waarin gegevens worden gedupliceerd en waarin ze onsamenhangend en slecht afgebakend zijn.

Het is duidelijk dat deze situatie niet bijdraagt ​​aan de digitale transformatie, ongeacht de inhoud van het lopende transformatieproject. Om dit probleem te adresseren, maakt een mdm-platform het mogelijk dat een bedrijf de belangrijkste gedeelde data-assets kan bouwen, creëren, beheren en vervolgens kan benutten en die informatiestroom als masterdata kan definiëren.

Banketbakkerij

Om echt productief te zijn en operationele waarde te bieden, moet masterdata consistent, nauwkeurig en toegankelijk zijn. Die kernwaarden betekenen dat elk bedrijf uit elke markt – van banketbakkerij tot oliemaatschappij – kan starten met wat wij ‘data-innovatie’ noemen.

Hoewel het de facto nog geen term in de it-industrie is (wellicht binnenkort wel), is data-innovatie het vermogen om informatie en middelen te gebruiken om nieuwe producten, nieuwe inkoopmogelijkheden, nieuwe supply chains, nieuwe diensten en nieuwe markten te creëren die of nog niet bestonden, of alleen bestonden als gefragmenteerde, semi-tastbare ideeën.

Om de transformatie naar digitaal te verduidelijken, is het Amerikaanse bakkerij- en voedingsbedrijf Panera Bread het perfecte praktijkvoorbeeld. Dit bedrijf heeft het gebruik van data door middel van mdm-controles gebruikt voor digitaal concurrentievoordeel. Het bedrijf loopt aanzienlijk voor op zijn concurrenten wat betreft het uitrollen van e-commercediensten, het aanbieden van in-store-bestelsystemen voor kiosken en het integreren van orders in winkelvoorraad- en beheersystemen. Panera Bread heeft het gebruik van masterdata tot leven gebracht door data uit de keukens over ingrediënten en speciale seizoensafhankelijke producten te integreren, om vervolgens die informatiekanalen uit te breiden om nieuwe menu-items en speciale aanbiedingen te lanceren.

Gedeelde data-assets

"Bedrijven moeten stoppen met het gebruiken van meerdere systemen die via meerdere stappen op een gescheiden en losgekoppelde manier werken"

Wat bedrijven die zich met dit proces bezighouden, beginnen te realiseren, is dat bepaalde data-assets – zoals assets die hun klanten, producten, leveranciers en werknemers definiëren – de kern vormen van alles wat ze doen en dat deze data-assets al hun informatiestromen ondersteunen. Dus waarom zouden ze deze assets niet behandelen als de bedrijfsmiddelen die ze daadwerkelijk zijn, inclusief investeringen die hun kwaliteit waarborgen, en ze op een gebruiksvriendelijke manier aanbieden, om zo een ​​ongelooflijk rendement op deze activa te behalen?

Bedrijven moeten stoppen met het gebruiken van meerdere systemen die via meerdere stappen op een gescheiden en losgekoppelde manier werken. Of het nu een bakkerij- en voedingsbedrijf zoals Panera Bread is, een industriële cementfabriek, een bioscoopcomplex of een andere vorm van professionele dienstverlening. Door hun informatiestromen met mdm te beheren, kunnen bedrijven klanten in verschillende geografische markten met verschillende producten presenteren en toch volledige controle behouden over een steeds complexere supply chain.

Als dit ingewikkeld klinkt, ga dan elke keer terug naar de basis. Als een bedrijf in welke markt dan ook geen relatief eenvoudige vragen kan beantwoorden - zoals ‘wie is onze belangrijkste/ waardevolste klant?’ - dan zou dat een perfecte call-to-action moeten zijn om mdm onder de knie te krijgen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Sponsored content 

HPE information Governance solutions: controle over uw data

Door datagroei, hogere gebruikerseisen en regelgeving wordt datamanagement een steeds grotere uitdaging. En dat terwijl uw bedrijfsdata ook uw waardevolste bezit is. Met de flexibele, modulaire datamanagement-oplossingen van Hewlett Packard Enterprise neemt u het heft in handen en haalt u bruikbare inzichten uit uw data tegen zo laag mogelijke kosten. 

Ontdek in deze whitepaper hoe u Information Governance proactief aanpakt met maximaal voordeel en minimale kosten.

Lees hier verder.


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-03-18T17:34:00.000Z Robert Goijers
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.