Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

In 3 stappen naar productieve en duurzame toekomst

In het afgelopen jaar lag de focus bij organisaties noodgedwongen op het in stand houden van de bedrijfsvoering. 2021 is het jaar om alles in een breder perspectief te plaatsen. Bedrijfscontinuïteit blijft relevant, maar bedrijven moeten daarnaast inzetten op slimme nieuwe manieren van werken om de productiviteit en de betrokkenheid van de werknemers te vergroten. Tegelijkertijd verdienen duurzaamheid en initiatieven om de CO2-uitstoot te verlagen de aandacht.

Bedrijfscontinuïteit verschuift van hardware based naar software defined. Traditionele bedrijfscontinuïteitsplannen draaien om hardware, zoals stroomgeneratoren en uninterruptible power supplies (ups) die zorgen dat werknemers in het geval van een stroomstoring hun werk kunnen blijven doen. Om onderbrekingen in de supply chain te overbruggen, worden noodvoorraden aangelegd. Om voorbereid te zijn op natuurrampen, zoals overstromingen, aardbevingen en andere noodsituaties, worden backups klaargezet in datacenters en afgelegen vestigingen, zodat de organisatie door kan draaien als het hoofdkantoor onverhoopt onbereikbaar zou worden.

Maar het afgelopen jaar heeft duidelijk gemaakt dat kantoren, datacenters, leveringsketens of het stroomnetwerk niet de enige plekken zijn waar het mis kan gaan: het virus richt zich op het personeel. De oplossing om de normale bedrijfsvoering in stand te houden ligt in dat geval niet in backupfaciliteiten of reservevoorraden. Software, of beter gezegd moderne cloudtechnologieën, kwamen ons te hulp: clouddiensten zoals digitale werkplekken, videoconferenties, het delen van bestanden en andere online-samenwerkingstools stelden werknemers in staat veilig thuis te blijven en tóch productief te zijn. De pandemie toont aan dat technologieën zoals digitale werkplekken en cloudgebaseerde oplossingen voor samenwerking een intrinsiek onderdeel moeten zijn van elke bedrijfscontinuïteitsplan. En dat betekent dus dat ze integraal onderdeel moeten zijn van een digitale bedrijfsstrategie.

Slimmer werken

"High potentials verwachten nu eenmaal dat werkgevers de flexibiliteit kunnen bieden om overal te kunnen werken"

De plotselinge noodgedwongen overstap naar thuiswerken heeft de trend naar een nieuwe manier van werken versneld. Maar écht slimmer werken gaat veel verder dan een thuiswerkplek voor je medewerkers. 2021 wordt het jaar waarin organisaties nieuwe stappen moeten zetten om ervoor te zorgen dat medewerkers productief en betrokken blijven. Dit beperkt zich niet tot technologieën zoals de digitale werkplek. Het betekent vooral dat ze de vrijheid moeten krijgen om hun eigen manier van werken te kiezen. En dit betekent dat er een werkomgeving moet komen – fysiek en op organisatieniveau – waarin ze zich prettig voelen en productief kunnen zijn, ongeacht waar, wanneer of op welke apparaten.

Maar dat is niet alles. Slim werken biedt meerdere voordelen voor medewerkers en organisaties. Slim werken vergroot de vrijheid en autonomie van medewerkers, waardoor ze hun tijd beter kunnen indelen. Het stelt medewerkers in staat hun werk te structureren, op een manier die ze helpt hun persoonlijke doelen te bereiken. Het stelt werknemers ook in staat hun balans tussen werk en privéleven en, meer in het algemeen, hun kwaliteit van leven te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid woon-werkverkeer te vermijden of de werkplanning beter aan te laten sluiten bij de dagelijkse routines van het gezin.

Bedrijven profiteren hiervan door hogere productiviteit en uiteindelijk betere bedrijfsresultaten. Het aanbieden van een slimme werkomgeving maakt organisaties bovendien aantrekkelijker voor jonge talenten: high potentials verwachten nu eenmaal dat werkgevers de flexibiliteit kunnen bieden om overal te kunnen werken. Een bijkomend voordeel is dat dit bedrijven helpt geld te besparen op kantoorruimte, elektriciteit, verwarming, parkeerplaatsen, enzovoorts.

Modellen voor duurzaam ondernemen

Het derde grote onderwerp waar bedrijven - en wij allemaal - zich in 2021 op moeten richten is duurzaamheid. De dramatische gevolgen van de coronacrisis hebben een andere, grotere uitdaging naar de achtergrond van de publieke discussie gedrongen: de klimaatcrisis en alle risico’s voor onze gezondheid, economie en maatschappij die dat met zich meebrengt. Met behulp van de vaccins die momenteel in voorbereiding zijn, kunnen we de pandemie ergens volgend jaar onder controle krijgen. Op dat moment moeten de opwarming van de aarde en duurzaamheid in het algemeen weer onze hoogste prioriteit krijgen.

Steeds meer klanten en werknemers eisen dat bedrijven hun producten, diensten en bedrijfsvoering gaan verduurzamen. Bedrijven moeten meer inzetten op MVO-initiatieven om de CO2-voetafdruk en de afvalstroom te verkleinen door processen en workflows te optimaliseren. Technologie speelt daarin een belangrijke rol: digitalisering betekent weliswaar meer IT-systemen en dus een groter stroomverbruik, maar toch kunnen bedrijven hun CO2-voetafdruk daadwerkelijk verlagen via digitalisering, bijvoorbeeld door meer van hun IT naar de public cloud te verplaatsen. De grote cloud-aanbieders gebruiken zeer energiezuinige hardware en hanteren een strikt beleid om hun datacenters van schone energie te voorzien.

Maar ook buiten de it kunnen bedrijven veel meer doen om te verduurzamen. Bijvoorbeeld door het subsidiëren van e-bikes voor hun werknemers, waarmee – in elk geval voor een deel van hen – het woon-werkverkeer een stuk milieuvriendelijker kan worden. Verduurzaming maakt bedrijven aantrekkelijker als werkgever, zeker voor jonge high potentials die de verduurzamingsstrategie van een bedrijf als belangrijke factor meewegen in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Maar bedrijven werken vooral toe naar een kleinere ecologische voetafdruk omdat het economisch gezien voordelig is het energieverbruik te verminderen en de energie-efficiëntie te verbeteren.

Fascinerend

"Slim werken stelt bedrijven in staat de productiviteit en de betrokkenheid van de werknemers te verhogen"

Deze drie thema’s kruisen elkaar op een fascinerende manier: slim werken stelt bedrijven in staat de productiviteit en de betrokkenheid van de werknemers te verhogen, maar het draagt ook bij aan hun bedrijfscontinuïteit en duurzaamheidsinitiatieven. Een strategie van slim werken maakt het voor bedrijven mogelijk de weerbaarheid, de productiviteit en het evenwicht tussen werk en privéleven van hun werknemers verbeteren, en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan ons gemeenschappelijke doel van ecologische vooruitgang ten behoeve van toekomstige generaties - in 2021 en daarna.

Auteur: Mario Derba, area vp Western and Southern Europe bij Citrix

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-12-31T08:26:00.000Z Mario Derba