Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Weg naar innovatie in retailsector loopt via de cloud

20 april 2021 - 13:033 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Pieter Van den Broecke
Pieter Van den Broecke

Als de voorbije periode iets duidelijk heeft gemaakt, dan dat flexibiliteit niet alleen bepalend is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering, maar in extreme omstandigheden zelfs voor het voortbestaan van het bedrijf. Zeker in de retailsector die voortdurend in beweging is. Toch zien retailers zich nog vaak afgeremd door verouderde it-systemen. Iedereen spreekt tegenwoordig maar over wendbaarheid en flexibiliteit, maar wat betekent dat nu precies?

Het implementeren van een cloudgebaseerd systeem zorgt voor innovatie en verbeterde efficiëntie. Een groot probleem van on-premise legacy-oplossingen in het distributiecentrum is namelijk dat organisaties hiermee vaak veroordeeld zijn tot talloze tijdrovende upgrades. Innovatie is alleen mogelijk op het moment dat het systeem geüpgraded wordt, waarna het weer wachten is op de volgende upgrade, wat soms zelfs jaren kan duren. Het ontbeert dan aan verbeteringen die de hele organisatie ten goede komen.   

Met een cloudgebaseerde of cloud-native oplossing – of om specifieker te zijn: een microservices-architectuur – beschikken retailers over de laatste functionaliteiten zodat ze continu kunnen innoveren. Nieuwe mogelijkheden zijn direct aan te wenden en tegelijkertijd worden retailers doorlopend uitgedaagd om over nieuwe verbeteringen na te denken. Iets wat bij een meer traditionele, monolitische it-omgeving vaak minder speelt uit angst voor het uitvallen van de hele applicatie wanneer een enkele functie of onderdeel zou falen. Een bijkomend voordeel is dat veel efficiënter van de beschikbare interne it-capaciteit gebruik is te maken.

Een stap voor

Om de concurrentie een stap voor te zijn, is direct op de vraag reageren en veranderingen doorvoeren geen ‘nice to have’, maar een ‘must have’ in de retailsector. Kies je voor microservices, dan beschik je over de mogelijkheden om meteen op veranderd consumentengedrag in te spelen. Met het sluiten van fysieke winkels waren sommige retailers in staat direct nieuwe verkoopkanalen op te zetten. Bijvoorbeeld door hun distributie- en logistieke processen aan te passen, nieuwe aflevermogelijkheden te introduceren, hun winkels in minidistributiecentra te veranderen of met lokale bedrijven samen te werken. De door hen gebruikte systemen beschikten over de nodige flexibiliteit om zich te kunnen aanpassen. Dit heeft hen in staat gesteld om binnen uitdagende omstandigheden hun bedrijf (deels) overeind te houden.

Bedrijfscontinuïteit garanderen

Voor velen betekende de afgelopen periode dat ‘normaal zakendoen’ aan de ene kant bijna piepend en krakend tot stilstand kwam terwijl aan de andere kant online een vlucht nam. Snel kunnen schakelen en over mogelijkheden beschikken om te zorgen dat de bedrijfscontinuïteit niet in gevaar komt, blijkt essentieel in een tijd waarin retailers achter de schermen als een gek aan het werk zijn om een ‘normaal’ niveau van klantenservice te handhaven.

De drastische veranderingen in de detailhandel hebben aangetoond hoe belangrijk flexibiliteit, wendbaarheid en continuïteit zijn om je te kunnen aanpassen, te ontwikkelen en te overleven. In een evoluerende wereld zijn flexibiliteit en innovatie de belangrijkste pijlers om succesvol te zijn en bedrijfscontinuïteit te garanderen. De beste manier om dit te bereiken, is om je tot de cloud te wenden.

Auteur: Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    The edge and beyond: retail staat op een belangrijk keerpunt

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Technologie is overlevingspakket voor retailwereld

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Retail overziet security-stap bij shift naar cloud

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Innovatie was helemaal terug in 2021

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs