Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Back-ups maken van onderneming die nooit stil staat

31 maart World Back-up Day

Organisaties met een duidelijke it-visie en -strategie op het gebied van dataprotectie geloven dat ze beter in staat zijn data te beschermen zonder dagelijkse back-ups te maken. Over de onmisbaarheid van back-up en replicatie voor bestandsopslag en applicaties is echter iedereen het nagenoeg eens. Toch wordt in de praktijk het belang van een back-up soms over het hoofd gezien, een fout die geen enkele onderneming zich kan permitteren.

Of het nu komt door uitval als gevolg van een hardwarestoring, een cyberaanval of een menselijke fout: je hebt altijd een plan B nodig als het gaat om bedrijfscontinuïteit. Wanneer het noodlot toeslaat, staat de it-afdeling onder druk om de impact hiervan op werknemers en klanten zoveel mogelijk te beperken. En businesscontinuïteit is iets waar het it-team zich in alle omstandigheden bewust van moet zijn. World Back-up Day (jaarlijks op 31 maart) is de perfecte gelegenheid om bedrijven te herinneren aan de noodzaak hun gegevens te beschermen en een disaster-recoveryplan op te stellen.

Volgens cijfers van Market Research Future bereikt de cloudback-up-markt de grens van 5,6 miljard dollar in 2023, met een samengestelde jaarlijkse groei van 21 procent over een periode van vijf jaar. Gezien de explosieve groei van de wereldwijde cloudcomputing-markt, komt deze groei in cloudback-up niet als een verrassing. De markt groeit naar verwachting tot ruim 623 miljard dollar in 2023, met een samengestelde jaarlijkse groei van achttien procent over een periode van vijf jaar. Bedrijven zijn dus bereid te investeren in back-up en replicatie en de beschikbaarheid van hun data serieus te nemen. Een grote stap in de goede richting.  

En dat is belangrijk, want ook consumenten nemen hun eigen gegevens steeds serieuzer. Dat is met name te danken aan de invoering van de AVG, die consumenten het recht geeft hun persoonlijke gegevens die bedrijven gebruiken te allen tijde in te zien. Bedrijven hebben maximaal een maand de tijd op een dergelijk verzoek te reageren. Ze moeten daarbij niet vergeten dat iedereen – consumenten, werknemers en klanten – tegenwoordig realtime leeft en dus ook verwacht dat data altijd beschikbaar zijn. Dit is immers ook de tijd waarin mensen via Google een antwoord op elke denkbare vraag kunnen vinden en Siri elke denkbare taak kunnen laten uitvoeren.

Ballen in de lucht

"Back-ups moeten worden uitgevoerd wanneer gegevens worden gewijzigd"

De grootste bedreiging voor de beschikbaarheid van data is als de it-dienstverlening van een bedrijf uitvalt. Gezien de complexiteit van gegevensbeheer – waarvoor veel bedrijven nu hybride-it- en multi-cloudstrategieën inzetten – heeft een it-afdeling meer ballen in de lucht te houden dan ooit. Dit is ook als een zegen op te vatten. In het cloud-tijdperk zijn bedrijven niet afhankelijk van een single point of failure en kunnen ze virtuele back-ups maken naar externe locaties voor elke dataset. Dit moet worden afgewogen tegen de privacyprotocollen en de waarde van bepaalde gegevens, maar ook tegen budgettaire beperkingen en zakelijke prioriteiten.

Om die balans te vinden, kunnen bedrijven – als ze een gedegen cloudback-up- en een disaster-recoveryplan hebben – zorgen dat gegevens altijd beschikbaar zijn. Van sommige data is een back-up belangrijker dan van andere. Bedrijfskritische data en applicaties vereisen continu een back-up. Ongeplande downtime heet niet voor niets zo: deze kan op elk moment toeslaan.

Back-ups moeten dus worden uitgevoerd wanneer gegevens worden gewijzigd. Zo zorg je ervoor dat de fundamentele informatie en systemen waarop het bedrijf vertrouwt, zijn te herstellen naar de staat waarin ze zich bevonden toen er een storing plaatsvond. Oplossingen zoals backup-as-a-service (baas) en disaster recovery-as-a-service (draas) garanderen dat je bedrijf kan blijven draaien. Het everything-as-a-service-model (xaas) – een prijsmodel op basis van OPEX – stelt bedrijven in staat diensten te betalen op basis van wat zij gebruiken, in plaats van dat ze vooral grote investeringen moeten doen die alleen maar leiden tot verspilling van it. Het is cruciaal dat organisaties hun back-up- en hersteldiensten zien als een fundamenteel onderdeel van hun bredere datamanagement- en cloudstrategie.

Het bewustzijn van de waarde van data neemt toe. World Back-up Day is een goede gelegenheid voor it-managers om na te gaan of hun back-up- en herstelstrategie geschikt is voor hun doel en in lijn is met wat ze nodig hebben om bedrijfscontinuïteit te garanderen. Aangezien de vraag naar de beschikbaarheid van data in het digitale bedrijf alleen maar blijft toenemen, is een toekomstbestendige infrastructuur een must voor moderne ondernemingen.

Auteur Ronald Ooms is vicepresident North East EMEA bij Veeam Software.


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-04-03T09:55:00.000Z Ronald Ooms
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.