Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Ketenmonitoring is geen lapmiddel voor zwakke it

Drie stappen en een open deur

Experts halen ketenmonitoring met regelmaat aan als hét hulpmiddel tegen slecht presterende it met een overdaad aan systemen, applicaties en informatiestromen van verschillende leveranciers. De silver bullet die zorgt voor overzicht en grip in een complex en versnipperd it-landschap. De hele keten in kaart brengen werkt immers stukken beter dan het monitoren van individuele componenten of applicaties, zo is de gedachte.

In hun enthousiasme vergeten it-specialisten nog weleens dat ketenmonitoring pas in een effectief middel verandert wanneer vooraf essentiële stappen zijn gezet. Zonder deze voorbereidingen blijkt het in de praktijk lastig om snel en juist te handelen wanneer processen stilvallen, met een (te) hoge downtime of buitenproportioneel stijgende kosten tot gevolg. Dit zijn de belangrijkste stappen die gezet moeten worden om ketenmonitoring tot een succes maken.

  • Maak processen niet belangrijker dan ze zijn

Technisch is er veel mogelijk rondom ketenmonitoring maar voor wie niet oplet, lopen de kosten snel op. Het is verstandig om eerst de sleutelprocessen in kaart te brengen. Niet elk proces hoeft immers als bedrijfskritisch te worden aangemerkt omdat ze simpelweg niet direct de bedrijfsvoering verstoren wanneer ze een paar uur uit de lucht zijn.

Een hypotheekverstrekker zal bijvoorbeeld het opvragen van rentestanden niet als een bedrijfskritisch proces beschouwen. Het indienen en daarmee vastzetten van een hypotheek door klanten daarentegen wel. Het laatstgenoemde proces krijgt dan het label ‘hoge beschikbaarheid’ mee. Door labels aan te brengen en je vervolgens voornamelijk te richten op de belangrijkste processen die hoge beschikbaarheid eisen, kun je de kosten op een aanvaardbaar niveau houden en toch een zo laag mogelijk downtime nastreven.

  • Zorg dat alle teams dezelfde taal spreken

Steeds meer organisaties willen hun it-systemen zo inrichten dat ze snel wijzigingen kunnen doorvoeren en niet eens per half jaar een compleet systeem moeten updaten. Dit doen ze door bijvoorbeeld microservices toe te passen, waarbij ze functies losknippen die in een groot systeem aan elkaar vastgeplakt zaten.

Dit is een efficiënte manier van werken, zolang elk team maar op dezelfde manier monitort en logt. Zonder cohesie en standaardisatie is het onnodig moeilijk om erachter te komen waar in de keten het proces niet functioneert. Probeer teams zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar wel binnen vooraf gestelde kaders. Zorg er dus voor dat de teams dezelfde taal spreken en hun bevindingen op dezelfde manier vastleggen.

  • Vind balans tussen ontwikkeling en beheer

De keuze uit tools is eindeloos groot. Kijk alleen al naar de CNCF Cloud Native Interactive Landscape en je ziet een wirwar aan tooling en applicaties met allemaal hun eigen functies en kenmerken. De vraag is dan ook: wat is de beste tool voor mij en wat biedt deze tool mij meer dan die andere? Het is belangrijk om vooraf goed na te gaan welke (monitoring)tools een organisatie nodig heeft. Kijk ook naar de impact van bepaalde tooling op de beheerteams. Je wilt voorkomen dat de beheerlast proportioneel toeneemt, maar tegelijkertijd wil je ook dat de stakeholders de juiste informatie krijgen. Je wilt innovatie niet stagneren, maar uiteindelijk moet je een middenweg vinden. Je kunt niet iedereen blij maken, maar standaardisatie en een common ground is wel echt nodig.

Open deur

"Bekijk van tevoren wat je met de monitoring wilt bereiken"

Zo mogelijk geen stap, maar niet minder belangrijk, om niet te zeggen het belangrijkst: bekijk van tevoren wat je met de monitoring wilt bereiken. Wil je de tooling gebruiken voor operationeel beheer, auditing doeleinden, voorspellende analyses, noem maar op. Een functioneel beheerteam heeft vaak andere behoeftes dan een ontwikkelteam of een infrastructuurteam. Hoe groot deze ‘open deur’ ook is, toch telt de praktijk nog steeds veel organisaties die niet helder hebben wat ze willen.

Auteur: Melvin Anbeek, service delivery manager Info Support

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-03T16:25:00.000Z Melvin Anbeek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.