Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Hoe it-lessen toe te passen op klimaatdoelstellingen?

Klimaat

Eén van de grootste uitdagingen die tijdens de Klimaatconferentie van Glasgow 2020 besproken is, is dat de wereld in een hoog tempo door haar natuurlijke hulpbronnen heen raakt. Volgens het rapport ‘Global Resources Outlook 2019’ is de helft van de totale uitstoot van broeikasgassen afkomstig van de winning en verwerking van natuurlijke hulpbronnen, zoals fossiele brandstoffen. Daarnaast is de wereldbevolking in de afgelopen vijftig jaar verdubbeld en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen meer dan verdrievoudigd.

Reden genoeg voor de Europese Green Deal om alle landen op te roepen - en niet alleen de grootste producenten - om aanzienlijke stappen te nemen in het verlagen van hun broeikasgassen door te transformeren naar een circulaire economie. Dit is essentieel om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken.

Maar helaas. In plaats van dat de circulaire economie groeit, neemt deze juist af. Sterker nog, volgens het 'Circularity Gap Report 2021' was de wereldeconomie in 2020 nog geen negen procent circulair, tegen iets meer dan negen procent twee jaar eerder.

Hoe komt dat dan? Doordat de transformatie naar circulair werken niet makkelijk te realiseren is voor bedrijven. Het vereist een kostbare en complexe transformatie van hun hele ontwerp- en ontwikkelingsproces. Zo moeten onderdelen die bij de productie worden gebruikt, duurzamer zijn en geschikt zijn om te repareren en hergebruiken.

Mismatch

"Bij de meeste bedrijven zie je dat er een mismatch is tussen it en de rest van de organisatie als het gaat over it en duurzaamheid"

Bij de meeste bedrijven zie je dat er een mismatch is tussen it en de rest van de organisatie als het gaat over it en duurzaamheid. Vaak vallen de kosten, zoals stroomverbruik en extra inspanning van it-specialisten, en baten bij verschillende afdelingen en wordt er niet met een duurzaamheidsblik naar it gekeken. It moet inkopen voor projecten en moet gebruik voorspellen en koopt dus vaak veel te veel.

Maar er zijn een aantal stappen dat de organisatie in ogenschouw kan nemen. Optimaliseer als eerste de huidige omgeving door bijvoorbeeld de bios-settings aan te passen om zo tot tien procent power te besparen. Vervolgens ga je consolideren waarbij je meer werk met minder servers kan doen. Dan moet je dus andere afspraken maken met inkoop, zodat je mag bijkopen als de nood aan de man is. Dan kom je bij verbeterde software en verbeterde hardware-acceleratoren. Deze laatste twee stappen vragen veel innovatie, met de eerste kan je vandaag al beginnen.

Neem nu de andere manier van inkopen. Daar waar eerst enorme hoeveelheden apparatuur gekocht en geïnstalleerd werden, die vervolgens on(der)benut bleven, moeten we naar een 'aanschaffen-wat-je-nodig-hebt'-model. Je wilt immers niet meer te veel spullen aanschaffen die je niet gebruikt en die ook later in het proces weer het milieu kunnen belasten.

As-a-service-model

Wat is dan een mogelijke oplossing? Kijk naar de nieuwste trend in it, waarbij klanten technologie niet meer zelf aanschaffen, maar precies dat afnemen wat ze op dat moment nodig hebben. Ook voor andere producten is dit een van de meest impactvolle veranderingen die we vandaag de dag kunnen maken. Hiermee doorbreek je namelijk het patroon van slecht op elkaar afgestemde vraag en aanbod (los van dat het aanzienlijke groeikansen biedt voor veel bedrijven). Bij zo’n model blijft de producent eigenaar van - en verantwoordelijk voor - het product, gedurende de gehele levenscyclus. De klant kan zo lang als nodig volledig gebruik maken van het product en betaalt alleen voor het moment waarop het daadwerkelijk wordt gebruikt, in plaats van voor het product zelf of het onderhoud ervan.

De producent is op zijn beurt verantwoordelijk voor het maken van een kwaliteitsproduct dat lang meegaat en energie- en materiaalzuinig is. Het is ook hun taak om het product terug te nemen en het (of de onderdelen ervan) klaar te maken voor hergebruik.

Voorbeeld

"Door it af te nemen als een dienst en alleen it af te nemen die daadwerkelijk nodig is, dalen de kosten en het energieverbruik aanzienlijk"

Drie as-a-service-voorbeelden die het verschil maken in de duurzame it:

  • Het elimineren van ‘overbevoorrading’

In het gemiddelde datacenter staat een kwart (en soms veel meer) van de computers niets te doen en werkt de rest op een fractie van hun capaciteit. Gevolg: hogere kosten en onnodig stroomverbruik, ruimte en koeling. Door it af te nemen als een dienst en alleen it af te nemen die daadwerkelijk nodig is, dalen de kosten en het energieverbruik aanzienlijk.

  • Organisaties zitten niet tot aan het einde van de levenscyclus aan hun it vast

Dankzij het as-a-service-model kunnen bedrijven hun it-apparatuur snel upgraden naar de nieuwste, energiezuinige technologieën, zonder zich zorgen te hoeven maken over kapitaalkosten. Dat is cruciaal voor bedrijven, aangezien het gebruik van inefficiënte verouderde apparatuur betekent dat maar liefst 65 procent van de energie in datacentra wordt ingezet om maar zeven procent van het werk te doen.

  • It-apparatuur terugnemen aan het einde van hun gebruik

Bij het zoeken naar as-a-serviceproviders is het belangrijk leveranciers te kiezen die zelf een renovatieservice bieden en die kunnen helpen om e-waste uit de vuilstortplaatsen te houden. Hewlett Packard Enterprise, heeft bijvoorbeeld meerdere renewal-centra die in 2020 meer dan 3,1 miljoen it-apparaten hebben verwerkt. Bijna negentig procent van de apparatuur werd opnieuw verkocht en weer in gebruik genomen; de rest werd op verantwoorde wijze gerecycled.

Wereldwijde trend

Het as-a-service werpt zijn vruchten af in tal van sectoren. Signify, voorheen bekend als Philips Lighting, verkoopt 'licht-as-a-service' aan klanten. Dit is een bedrijfsmodel waarin lichtservice wordt afgerekend op abonnementsbasis in plaats van via een eenmalige betaling. Het bedrijf geeft aan dat de besparing op energieverbruik kan oplopen tot tachtig procent.

Let wel, het is belangrijk de paradigmaverschuiving die de overstap naar as-a-service voor een bedrijf met zich meebrengt, niet te onderschatten. Het aanbieden van as-a-service vereist een grondige herziening van de bedrijfs- en digitale transformatiestrategie, maar levert voor iedereen aanzienlijke voordelen op.

(Auteur Clemens Esser is chief technologist & presales manager bij Hewlett Packard Enterprise.)

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-23T14:45:00.000Z Clemens Esser
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.