Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Thuiswerken is niet altijd de oplossing

Dit artikel delen:

Computable.be Expert

mr. Dan Verbruggen
Sales & Marketing Director, AXS GUARD. Expert van Computable.be voor de topics Cloud Computing, Security en Internet of things.

Sinds enige tijd, van toen het weer mocht, ga ik terug vaker op kantoor werken. Er zijn hier uiteraard de nodige maatregelen genomen om veilig te werken, samen te kunnen lunchen en in alle veiligheid ook bezoekers te ontvangen. Handgel: check; mondmasker: check, afstand houden: check, … De home working office policy was lang daarvoor al aangepast en het staat iedereen nu vrij om flexibel te kiezen om al dan niet thuis te werken.

Zo komt het dat er nu een min of meer natuurlijke verdeling is van thuiswerkers en kantoorwerkers. Voor sommigen is het wegens de familiale situatie niet wenselijk buiten de bubbel te gaan, die blijven dus thuis.

Het belangrijkste is natuurlijk dat Iedereen aan het werk is gebleven en dat we verder kunnen met onze business en ook dat het sociaal contact, de voeling met de mensen en het werk, ook hersteld is.

Geen keuze

"Veel efficiënter, kortere meetings, vooral geen woon-werk-verkeer meer en uiteindelijk in dezelfde tijdsspanne van één werkdag dus veel, véél productiever"

Voor mij persoonlijk is thuiswerken altijd al een keuze geweest. Zit ik niet bij klanten, dan was ik thuis aan het werken, of onderweg of op kantoor. Voor mijn echtgenote was thuiswerken compleet nieuw. Nu, na enkele maanden Corona, werkt zij nog steeds full time van thuis. Verplicht eigenlijk….

Ze doet administratief ondersteunend werk en draagt verantwoordelijkheid voor de projecten van enkele accountmanagers waarvoor en met wie ze werkt. Na een korte aanpassingsperiode ('gebruiken we nu Skype, Zoom, Teams, Google Webex of een andere tool ?'), de praktische inrichting van een slaapkamer tot kantoor, was de conclusie dat het al bij al wel meevalt dat 'thuiswerken'. 

Veel efficiënter (want minder gestoord worden), kortere (want online) meetings, vooral geen woon-werk-verkeer meer (toch twee uur/dag 'gewonnen' en steeds op tijd zonder die trein) en uiteindelijk in dezelfde tijdsspanne van één werkdag dus veel, véél productiever. 

Een duidelijke win-win-win voor haar werkgever alleszins: Ons thuis-print-abonnement hebben we van vijftig pagina’s per maand naar vijfhonderd+ pagina’s moeten brengen…en alle andere werkkosten (koffie, water, elektriciteit, internet, ...) die je nu thuis maakt worden zeker niet gedekt door de thuiswerk vergoeding die ze krijgt. Van een 4/5e doet ze volgens mij nu effectief een 7/5e … maar hey, ...we mogen en kunnen werken en zijn niet tijdelijk werkeloos, dus klagen we niet…. toch?

Meestal goed

Zolang alles 'werkt' gaat het goed en is het werkbaar, maar soms doet die technologie het niet. Zonder reden stopt er plots iets… een update die vastloopt, de server die niet bereikbaar is, de printer die ' 'h'angt, geen wifi, geen internet, de webex die hapert (ook iemand een zoon die gamed?), Een heel groot probleem want 'geen internet' staat gelijk aan 'niet werken'!

Gelukkig voor haar heeft ze een echtgenoot die 'iets van it én internet én wifi én vpn én computers én voip' kent. Even alles rebooten, even de wifi herstellen, even de internet provider bellen, even de computer checken, lokaal netwerk, de printer cartridge vervangen, …

Lokale, persoonlijke it'er

"We spreken nog niet over alarmerende berichten over de nood aan extra beveiliging, phishing, hackers en alle andere gevaren die op de loer liggen"

Naast man, papa, en ook thuiswerk-'collega', word je plots ook de it-afdeling (enfin dat was je al, maar nu is het officieel) en euh... sprak ik al over de win voor de werkgevers? Op zich allemaal niet zo erg, liefde weet je wel, maar ik vraag me af, hoe doen andere mensen dat ?

Wat als je nog steeds verplicht thuis moet werken, maar je hebt geen man, vrouw of kind die jou kunnen helpen met je technische problemen? De buurman even roepen? Wat als je de technische dienst van je provider niet kan bereiken of je hangt uren aan de lijn 'ja mijnheer, ik heb de modem al eens uitgetrokken en terug ingestopt...'

En dan spreken we nog niet over alarmerende berichten over de nood aan extra beveiliging, phishing, hackers en alle andere gevaren die op de loer liggen om van jouw thuiswerken misbruik te maken..

Daarom wens ik hierbij alle thuiswerkers een hart onder de riem te steken en hoop ik dat de technologie het thuis blijft doen, dat ze mogelijk weer gewoon naar kantoor kunnen gaan of tenminste dat ze het thuiswerk kunnen afwisselen met kantoor. Dat werkgevers erkennen dat thuiswerken voor hen veel efficiënter is (ik las ook al over leegstaande kantoren en bedrijven die plannen maken om te verhuizen nu iedereen thuis ook kan werken) 

Want dat thuiswerken, al dan niet afwisselend, het nieuwe normaal gaat worden dat kunnen we wel zeker stellen. Hopelijk blijft de liefde duren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-08-28T13:53:00.000Z Dan Verbruggen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.