Blyaert Betwist: Tenenkrullende promoshow Flanders Technology

De promoshow die begin deze maand de start moest aankondigen voor de grote technologyhappening Flanders Technology & Innovation was ronduit tenenkrullend. Elk kritisch geluid ontbrak. Het wou de zeurpruim-Vlaming dan ook een positief beeld opdringen over de technologische evolutie in Vlaanderen.

In de aanloop naar de verkiezingen in 2024 wordt de beurs van veertig jaar geleden opnieuw afgestoft, geen Flanders Technology International (FTI) maar warempel, de I is veranderd in Innovation. Iets hélemaal anders dus. Meer nog, het gaat om de Doekomst, niet om de Toekomst. Wie bedenkt nu zoiets?

Het is uiteraard geen slechte zaak om technologie in de kijker te zetten, integendeel. En het beeld van de hersenmassa als belangrijkste grondstof van Vlaanderen is mooi meegenomen. Het was ex-Microsoftbaas Bruno Segers die altijd vertelde dat ‘onze belangrijkste grondstof zich tussen 1,66 en 1,90 meter boven de grond bevindt’. Het logo zelf is niet zo geweldig maar goed, een kniesoor die daarover valt.

Voor FTI is een ‘startbudget’ voorzien van dertien miljoen euro. Hoeveel mensen men hiermee wil bereiken is niet duidelijk. Er worden vijf themaconferenties georganiseerd en ‘mogelijk’ een grote beurs in Antwerpen. De vergelijking loopt mank, maar als het om bezoekers gaat: in Groot-Brittannië loopt een expo over wat de UK groot maakt. Er werd 176 miljoen euro geïnvesteerd, men rekende op 66 miljoen bezoekers, het zijn er 240.000 geworden.

Elke kritische noot ontbrak.

"Een ongezonde mix van een politiek project in een journalistiek format"

Op YouTube is de promoshow van FTI vandaag 1.400 keer bekeken... Het stond uiteraard ook op VRT MAX, het online platform van de publieke omroep VRT. En dan is de vraag of het hier thuis hoort. 'Het was een informatieve talkshow, geen televisieshow’, regeerde het kabinet van de minister-president Jan Jambon. Daar mochten wel zowat alle ministers van de Vlaamse regering glunderen en kregen ze elk spreektijd. Elke kritische noot ontbrak. Kostprijs volgens een insider: ‘Enkele honderdduizenden euro’s. Een ongezien mediabudget voor Digitaal Vlaanderen.’

Dat tv-anker Fatma Taspinar en filmjournalist Lieven Van Gils alles kritiekloos aan elkaar praatten deed ook menig wenkbrauw fronsen. ‘Een ongezonde mix van een politiek project in een journalistiek format’, meende ook Pol Deltour, secretaris van de journalistenvereniging VVJ. Een dergelijke show is duidelijk een gemiste kans of om het met de woorden van Jan Jambon te zeggen: 'we zullen een tandje hoger moeten schakelen', zeker als we 'Vlaanderen een van de toplabo’s in Europa willen maken'. Op de Europese Digitale DESI index staan we op de twaalfde plaats, onder het Europees gemiddelde...

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-10-13T12:10:00.000Z Luc Blyaert


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.