Visterin Fileert: Sterft Twitter uit in België?

De kanarie in de koolmijn van Twitter

Dit artikel delen:

Politici, sporters en servicedesks van bedrijven. Blijven zij over als de voornaamste doelgroep van Twitter in ons land?

Lachen en debatteren, dat waren en zijn zowat de belangrijkste activiteiten op Twitter. Al jaren. Wil je een kritische stem, of informatie over bepaalde topics, dan kon je er altijd terecht. Het was ook de geschikte plek om influencers en trendsetters te volgen. En ook om jezelf in de kijker te zetten. 

Maar de laatste jaren zit de klad er toch wat in. Het is er minder leuk. En naar mijn gevoel is er soms iets te veel polarisatie, geklaag en geschreeuw. Ook de trollenlegers zijn er alleen maar groter geworden. Dat is vandaag wel overal, maar op Twitter zeker ook.

Bereik gehalveerd

"Het virtuele café telt nog enkele fanatieke stamgasten"

Leefde het gevoel al langer, dan wordt dat bevestigd door de cijfers die social media-expert en -trainer Mic Adam een paar dagen geleden online deelde. Vorig jaar was zijn gemiddeld bereik op Twitter zowat gehalveerd, schreef hij. Zijn maandelijkse meldingen met 90 procent gedaald. Hij zag ook op maandelijkse basis zijn tweeps afnemen, terwijl hij wel nog nieuwe volgers kreeg. Waardoor hij zich afvroeg: is Twitter in ons land aan het uitsterven?

Het ironische is dat die boodschap van Mic vooral op LinkedIn werd opgepikt. Daar kreeg hij zowat 60 likes en evenveel commentaren. 

Zijn boodschap verscheen ook op Twitter waar het twee keer werd geretweet en één iemand commentaar gaf. Dat zegt niet alles, maar toch wel wat.

Stamgasten

Cijfers over Twitter-gebruik in België zijn er niet echt, het is dus eerder een signaal. De spreekwoordelijke kanarie in de koolmijn. Verdwijnen zal Twitter niet meteen doen. Het virtuele café telt nog enkele fanatieke stamgasten, en die zullen niet meteen wegtrekken. 

Al heeft Twitter, zeker in interactiviteit, meer tegenwind gekregen van andere sociale media als Instagram en LinkedIn. Twitter dient in de praktijk – denk aan @realDonaldTrump – toch vooral om boodschappen uit te zenden.

En dan is de vraag: blijven (zelfverklaarde) politici, (e-)sporters en service desks van bedrijven over als de voornaamste doelgroep van Twitter in ons land? Het heeft er alle schijn van.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-01-13T11:23:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.