Visterin Fileert: Waar ligt CIO van wakker?

Nachtmerrie

De chief information officer (cio) of it-manager heeft heel veel om wakker van te liggen. Maar eigenlijk ligt hij vooral wakker van zichzelf.

Een tijd geleden hadden we het nog over het prioriteitenlijstje dat it-gebruikersvereniging Beltug had opgesteld. ‘Welke toepassingen breng je naar de cloud en wat hou je binnen het bedrijf’, bleek daaruit een belangrijk thema.

Een andere en recente interessante oefening is de rondvraag die Cionet onlangs deed bij een twintigtal Belgische cio’s en it-verantwoordelijken. Waar richten zij zich op (en wilden ze dringend meer over weten)? Of zoals het bij de organisatie zelf klonk: waar ligt de cio van wakker? Ik lijst het even op en interpreteer.

"Data is hét domein waar een cio een erg aantoonbare impact kan hebben"

1. Van zichzelf. Of beter gezegd: van hun eigen rol. Cio’s hangen tussen business en it. Ik kan me voorstellen dat je als it-verantwoordelijke niet de persoon zijn die vooral de oude legacy-winkel aan de praat moet blijven houden. Terwijl collega’s (denk aan de marketing manager) met de interessante digitale projecten (en bijhorende budgetten) aan de haal gaan zonder dat jij erbij betrokken bent.

2. De business strategie. Dat is een uitloper van nummer 1, blijkt uit de analyse van Cionet. Om als cio een rol van betekenis te spelen moet je de business van je bedrijf en sector goed begrijpen, aanvoelen en inschatten. Ook daar ligt hij (of zij) wakker van.

Dit is meer dan het klassieke 'it-business alignment' imperatief. ‘Het gaat erom om in het hart van de business strategie te staan, en die zelfs mee initiëren’, klinkt het. Technologie speelt hier namelijk een cruciale rol in, al voelt niet elke cio zich hier voldoende gewapend.   

3. Meer innovatie, minder kosten. Ook al gaan de it-budgetten (naar verwachting) omhoog in 2019, toch blijven cio’s onder druk staan voor de manier dat deze middelen worden besteed. Legacy mag zo weinig mogelijk kosten, opdat middelen kunnen worden vrijgehouden voor (echte) innovatie.

4. De toekomst. En dan gaat het om de toekomst van hun eigen afdeling en werking. Wat is bijvoorbeeld het optimale organisatiemodel voor de toekomst? En aan welke competenties moeten we voldoen? Is de zogenaamde bi-modal it-aanpak (een afdeling met twee snelheden) echt de way to go, of opteer je beter voor twee totaal aparte groepen met eigen rollen en verantwoordelijkheden?

5. Impact van data. Cionet heeft het hierbij over elementen als predictive analytics of automated decision making. Dit is een van de grootste uitdagingen vandaag voor een cio: hoe (big) data de business (en omzet) vooruit kan stuwen. En tegelijk is het ook het domein waar een cio een erg aantoonbare impact kan hebben. Een impact die de aandacht kan verdienen van de board of van elke afdeling.

6. Cloud, skills en startups. Ook deze drie spelen mee, ook al staan ze een beetje lager op de lijst, wat ons totaal op acht prioriteiten brengt. Stond de rol van de cloud bij Beltug als prioriteit vrij hoog, dan is dat dus ook wel bij Cionet, al is dus ze eerder tactisch. Maar ook hoe omgaan met het tekort aan it-profielen én het integreren van startups in de technology roadmap zijn elementen die een cio beroeren.

Waar ligt hij niet van wakker?

Even interessant als de kopbrekers zijn de domeinen die – om in de vraagstelling te blijven – ver van mijn bed show. Twee vielen mij op. Blockchain is een hype maar blijkbaar niet iets waar een doorsnee Belgische cio of it-manager mee bezig is.

Ook shadow it blijkt voor Cionet geen kopbreker, toch niet in verhouding met de prioriteiten hierboven. Een cio kan ook niet van alles wakker liggen.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-10-24T11:02:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.