Managed hosting door True

Visterin Fileert: Hoe snel sluit Proximus af?

 

Mobieltjes

Vraag: hoe lang duurt het vooraleer Proximus jouw mobiel nummer afsluit? Antwoord: zestien dagen. Al wil de aanpak inzake timing en herinneringskosten tussen de operatoren wel eens verschillen. Orange lijkt alvast het meest soepel.

Die zestien dagen, om af te sluiten na het niet betalen van de laatste factuur, dat weet ik omdat na die periode mijn Proximus-nummer zelf is afgesloten. Voor alle duidelijkheid: dat was mijn eigen schuld. Ik had mijn rekening simpelweg te laat betaald. Een dag nadat het me te binnen schoot en ik snel het bedrag had overgeschreven, kon ik niet meer mobielen bellen. Dat afsluiten gebeurde wel zonder verwittigen, waardoor je niet meteen beseft wat het probleem is. Gebeld of ge-sms’t worden kon nog wel.

Leve de opleidingsroute

Proximus herinnert je in principe via een brief wel aan dat uitstaande bedrag, maar die was blijkbaar niet toegekomen. Dat kan, want bij mij gaat wel eens vaker post verloren. Onze postbode verklapte onlangs - ik verzin het niet - dat mijn woning blijkbaar in een ‘opleidingsroute’ ligt. Dat betekent dus dat mijn buurt/straat wordt gebruikt voor opleidingen van nieuwe postbodes. Met als gevolg dat soms er wel eens een brief in een verkeerde bus terecht komt. Meestal komt die dankzij een vriendelijke buurman of -vrouw dan wel terecht, maar niet altijd. Natuurlijk moet iedereen ergens de stiel leren, al is het soms knap vervelend voor de plaatselijke postbedeling. 

Of hoe het ene gedeeltelijke staatsbedrijf (Bpost) dus het andere (Proximus) dus niet meteen helpt, althans niet in mijn straat. Ik neem Proximus niets kwalijk. Ik word geacht om op tijd mijn rekening te betalen. Daar ga ik niet flauw om doen. Alleen is er natuurlijk een groot verschil tussen de klanten van een doorsnee zelfstandige, waarbij zestien dagen na vervaldatum betalen eerder regel dan uitzondering is, en anderzijds de (laatbetalers) klanten van Proximus die al na zestien dagen worden afgesloten.

Telenet

Bovendien is er ook een behoorlijk verschil met hoe operatoren omgaan met late betalers. Dat merkte ik toen ik zelf wat ging rondvragen. Als ik Telenet en Base nog even apart neem, hebben we momenteel vier mobiele operatoren en ook vier verschillende regelingen.

Bij Telenet kost een eerste herinnering tien euro. Telenet-klanten die de afgelopen twaalf maanden correct hebben betaald, en dan toch per ongeluk eens een betaling missen, krijgen die eerste herinneringskost wel gratis, zo benadrukken ze bij Telenet. Maar bij zusterbedrijf Base krijgen de klanten hun eerste herinnering dan weer sowieso gratis.

Als Telenet-klanten binnen de vijf werkdagen na de brief of e-mail geen betaling uitvoeren, zal Telenet je dienstverlening schorsen. Momenteel werken ze bij Telenet, naar eigen zeggen, aan de implementatie van een nieuwe procedure, zoals voorzien in de wet tegen 1 juli 2018, waarbij iedereen altijd een eerste gratis herinnering zal krijgen.

Orange

De regeling bij Orange lijkt dan weer completer en klantvriendelijker. De klant ontvangt een week na de vervaldatum voor betaling een eerste herinnering (vaak per sms) als hij tegen dan nog niet betaald heeft. Deze brengt geen extra kosten met zich mee.

Betaalt hij (of zij) nog steeds niet, dan krijgt hij na opnieuw een week (dus veertien dagen na de vervaldatum voor betaling) een nieuwe reminder (per sms en brief), met een extra administratiekost van tien euro en wordt die klant ook opgebeld. Pas 35 dagen na de vervaldatum wordt de Orange-klant geblokkeerd, hij kan nog wel oproepen en sms ontvangen, maar niet meer zelf bellen. Dat afsluiten is in hun procedure dus al bijnatwintig0 dagen later dan Proximus bij mij deed.

Proximus

Proximus lijkt op basis van mijn bevindingen de meest wispelturige. Ooit was een betalingsherinnering bij Proximus gratis, later werd dat vijftien euro. Daar heb ik veel collega’s over horen klagen. Intussen zou zo’n eerste herinnering terug gratis zijn, en pas de volgende vijftien euro. Al gaat dat bedrag volgens hun woordvoerder vanaf juli dan weer naar tien euro…

Er was een tijd dat klanten wel eens een sms’je kregen om te wijzen op een uitstaande factuur. Volgens Proximus gebeurt dat nog steeds (en gratis), maar dan toch niet bij mij. Steek ik met één been de grens over, dan krijg ik steevast een sms om mij een ’prettig verblijf in het buitenland te wensen’, maar een herinnerings-sms had ik toen niet ontvangen. De opleidingsronde van Bpost in mijn achterhoofd, zou dat misschien nog de meest efficiënte reminder zijn.

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6315176). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.