Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Realiseer je digitale toekomst

Dell EMC Forum

 

Dell EMC Forum 2017

Op 3 oktober nodigde Dell EMC zijn klanten en partners uit op het Dell EMC Forum in Brussel. In Paleis 10 op de Heizel kregen de aanwezigen niet alleen een overzicht van de producten en oplossingen die Dell en EMC één jaar na de fusie samen te bieden hebben. Interessante sprekers gaven er hun inspirerende visie op de digitale toekomst en hoe bedrijven daarmee kunnen, of liever moeten, omgaan. Ik distilleer zes uitdagingen om over na te denken

1. Uitdaging voor datacenters: Het internet ontwikkelt zich zeven keer sneller dan het datacenter

Nigel Moulton, cto van Dell EMC EMEA, zette meteen de toon in zijn keynote. ‘Uiteraard evolueert de ict-sector snel, zowel op het vlak van mainframe, client servers als cloud. Maar die verschuiving en vooral de snelheid ervan, wordt gedreven door een externe kracht: het internet. De technologische uitdagingen op het internet evolueren zeven keer sneller dan die in het datacenter … maar ze komen wel samen in the cloud. Ga daar als datacenter maar eens aan staan.’

2. Uitdaging voor bedrijven: Meten en monitoren wordt goedkoper dan niet meten en monitoren

De Brit van Dell EMC was op dreef en vroeg het publiek welke innovaties de smartphone tien jaar geleden gebracht had. Volgens de cto waren dat er twee: de app store en de significante verlaging van de kostprijs van sensoren, door de schaalvoordelen. ‘Door het internet of things en artificial intelligence wordt het stilaan goedkoper om te meten en te monitoren, dan om het niet te doen. De vraag is alleen: wat wil je meten en wat ga je ermee doen? Een serieuze opgave voor bedrijven.’

3. Uitdaging voor jou en mij: voor je het weet, hink je achterop

‘Het vervelendste icoon op je iPhone is het icoontje van de appstore’, vindt Moulton. ‘Want het cijfertje bij dat icoon vertelt je hoe achterhaald je technologie al is. En hoe hard je dus al achterophinkt. Die steeds snellere updates en nieuwe versies leggen een wijziging in businessmodellen bloot. Vroeger moest een product perfect zijn vooraleer je het op de wereld losliet. Nu moet het goed genoeg zijn om het te lanceren. Daarna zorg je voor updates om het beter te maken.’ Dat vergt een totaal andere manier van denken, benadrukt Moulton. ‘Get used to it and embed your businessmodel in software.’

4. Uitdaging voor HR: Werf een Chief Sentiment Officer aan

‘Het enige wat belangrijk is voor een bedrijf, is de uitdrukking van de emoji die klanten maar ook medewerkers aan je bedrijf geven: :(, :-I, :) of :-D . Het gevoel en de ervaring, dat is wat telt. Werf dus een chief sentiment officer aan, die peilt naar de perceptie, het gevoel en de ervaring. Want het menselijk aspect van digitale transformatie, is het moeilijkste.’

Digitale transformatie speelt een belangrijke rol, zegt de Brit. Het moet de frictie weghalen, het moet een product of dienst eenvoudig en toegankelijk maken. Dat is het enige doel. ‘Zo’n transformatie is soms eenvoudig en soms moeilijk’, vindt de cto. ‘Maar zo lang je het niet geprobeerd hebt, weet je niet hoe het voor jouw bedrijf zal zijn.’

En dat er nog een lange weg te gaan is, bewijst een onderzoek waar Dell EMC aan meewerkte en dat aan vierduizend cio’s wereldwijd vroeg hoe ver ze in hun digitale transformatie staan: 5 procent beschouwt die transformatie als volbracht, 12 procent wil liever niet antwoorden op die vraag, 41 procent vindt dat ze goed begonnen zijn en bij 42 procent is de ontwikkeling in volle gang.’

Om te eindigen brak Nigel Moulton een lans voor open api, omdat die de klantervaring verbetert. ‘Maar dat betekent dat je zal moeten samenwerken met mensen waarmee je het niet altijd goed kan vinden’, waarschuwde de Dell EMC-man nog. ‘Maar dat is de enige manier om je digitale toekomst te realiseren.’

5. Uitdaging voor bedrijf en medewerker: de samenwerking tussen mens en machine (Man Machine Collaboration)

Na Nigel Moulton was het de beurt aan Jo Caudron van Duval Union. Hij wees het publiek erop dat de vraag niet is wat er technologisch mogelijk is, want daar is the sky the limit. De vraag is echter tot op welk niveau we de technologie zullen vertrouwen, en wanneer we het oordeel van een mens nodig hebben. Caudron noemt dat het ntsl of necessary trusted service level. ‘De technologie kan een auto autonoom laten rijden, zelfs zonder dat er iemand aanwezig is in de wagen. Maar zet jij je kind op een autonoom rijdende schoolbus, zelfs wanneer dat technologisch mogelijk is? Ik dacht het niet. We hebben mensen nodig om de technologie aan te vullen.'

'Tot nu toe kennen we vooral technologie die de mens aanvult, bijvoorbeeld in productieomgevingen. Dat zal evolueren naar de mens die de technologie aanvult. Met empathisch vermogen, inleving, gevoel en inschatting.’

Maar die evolutie verloopt in verschillende stappen en gedurende dat traject zullen medewerkers hun job verliezen aan machines, en anderzijds zullen bedrijven geen medewerkers vinden die de juiste skills hebben. Want veel jobs moeten nog uitgevonden worden. Ze bestaan gewoon nog niet. ‘We hebben nieuwe interfaces nodig en nieuwe jobs.’

Caudron noemde nog op 5 te nemen stappen in die digitale transformatie:

  1. Bepaal je transformatiestrategie
  2. Creëer een man machine collaboration strategie
  3. Voorspel welke (toekomstige) technologie je nodig hebt
  4. Voorspel welke (toekomstige) jobs je nodig hebt
  5. Creëer een agenda voor de volgende drie, vijf en zeven jaar

6. Uitdaging voor de samenleving: Werk is geen plaats, het is een activiteit

Dat er technologisch heel wat mogelijk is, bewees de beursvloer op het Dell EMC forum. De nieuwste producten en oplossingen waren er te zien, zoals de rugged laptops en tablets waarmee je ook in zwaar weer aan de gang blijft, of de Canvas die de toekomst van grafisch ontwerp en de creatieve industrie zou kunnen omgooien.

‘De computer is voor velen nog steeds het werkpaard van elke dag’, benadrukt Jordi Baggen, verkoopdirecteur client solutions. ‘Onze werkomgeving wijzigt aan een snel tempo maar de tools waarmee we werken, blijven grotendeels gelijk. Ze worden wel krachtiger en hebben meer mogelijkheden. En als bedrijf is het belangrijk dat je technologie blijft mee evolueren. Want uit een studie blijkt dat 42 procent van de werknemers ontslag zou nemen bij een bedrijf waar ze met slechte technologie moeten werken. En 82 procent zegt dat technologie hun keuze voor een werkgever beïnvloedt. Niet iedereen heeft echter dezelfde technologie nodig. Daarom ontwikkelden we bij Dell EMC persona’s die ons meer vertellen over de manier waarop deze medewerkers werken en dus, welke infrastructuur een organisatie best voorziet en welke technologie deze verschillende medewerkers nodig hebben. Zo onderscheiden we de desk centric, de remote worker, de corridor warrior en de on-the-go pro. Verlies daarbij het veiligheidsthema niet uit het oog. Met GDPR in aantocht en malware en ransomware loerend om de hoek, is dat actueler dan ooit.’

Hilde De Wachter, hoofdredacteur bij ecoTips

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6216728). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×