Salesforce kiepert Exxon uit Dow Jones

Data zijn nieuwe olie van de economie

Dit artikel delen:

Salesforce verdringt het eens zo machtige olieconcern Exxon Mobil uit de Dow Jones Industrial Average, kortweg de Dow Jones geheten, de belangrijkste graadmeter van de Amerikaanse economie. De cloudsoftwaremaker, marktleider in crm-software, wordt daarmee een van de dertig 'blue chips', ofwel hoofdaandelen.

Daarmee is eens te meer bewezen dat data de nieuwe olie van de economie zijn. Amper tien jaar geleden was Exxon de onderneming met de hoogste beurswaarde ter wereld. Samen met Shell, BP en vier andere oliemaatschappijen domineerde het energieconcern de economie. De 'zeven zusters' hadden ook grote invloed op wat er in de wereld gebeurde. Die rol is nu overgenomen door techbedrijven. Zelfs de geopolitiek draait niet meer om energie maar om technologie, chips en data-surveillance.

Exxon Mobil, daarvoor Esso genaamd, maakte een eeuw lang deel uit van de Dow Jones. Nu is 's wereld rijkste man, Amazon-baas Jeff Bezos, meer waard dan heel Exxon. Apple is thans qua beurswaarde 's werelds duurste onderneming. De koers van Apple staat nu zo hoog dat het technisch noodzakelijk was Exxon uit de Dow Jones index te halen.  

Salesforce zag haar winst in het tweede kwartaal van dit jaar sterk stijgen. Het aandeel is dit jaar 70 procent gestegen. Ondanks de gunstige vooruitzichten kondigde Salesforce een week geleden nog een reorganisatie aan die 1.000 banen kost. Dat gebeurde op dezelfde dag dat de koers liefst 26 procent steeg vanwege de sterke resultaten. De onderneming verklaarde de reorganisatie uit de noodzaak om activiteiten opnieuw te alloceren. Tegelijk blijft de Customer relationship managementcrm -leverancier nieuwe techies aannemen voor groeigebieden. Vooral het vergaren van data heeft bij Salesforce hoge prioriteit. 

Onlangs werd Salesforce samen met Oracle in Amsterdam en London voor de rechter gedaagd door The Privacy Collective. Deze stichting die optreedt tegen schending van privacyrechten, verwijt beide ondernemingen onrechtmatig data van Nederlandse internetters te verzamelen en verwerken. Via een zogenoemde 'class action' probeert het collectief een schadevergoeding los te peuteren bij Oracle en Salesforce.  

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-01T12:01:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.