Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Nieuw crm-systeem kwelt Brussels waterbedrijf

25 november 2022 - 11:15ActueelOverheid
Diederik Toet

Vivaqua, het leidingwaterbedrijf van het Brussels gewest, kampt met problemen na de omschakeling naar nieuw systeem voor klantrelatiebeheer (crm). De problemen zijn zo groot, dat de organisatie veel facturen al maanden niet kan versturen en nu zelfs geld moet lenen om personeel te betalen. Dat melden diverse media.

Ongeveer een jaar geleden stapte Vivaqua over op een nieuw crm-systeem. Maar de software werkt nog steeds niet goed. De oorzaak ligt in de migratie van klantgegevens. Bij de overzetting naar het nieuwe systeem zijn grote problemen opgedoken, vertelt een woordvoerder aan De Standaard. ‘Daardoor zijn de gegevens van tienduizenden klanten niet correct overgeplaatst.’

Er komt een interne audit om de oorzaak te achterhalen en om te kijken of het bedrijf de leverancier van het nieuwe crm-systeem aansprakelijk kan stellen. De naam van de leverancier is tot dusver buiten de media gehouden.

Voorschotfacturen

Door de aanhoudende softwareproblemen kan het bedrijf naar ongeveer een kwart van de klanten al maanden geen tussentijdse voorschotfacturen en eindafrekeningen sturen. Het gaat om zo’n 90.000 aansluitingen, in de negentien Brusselse gemeenten en vier gemeenten in Waals-Brabant.

Doordat minder facturen worden verstuurd, komt ook minder geld binnen. Dit zou leiden tot problemen bij de begroting, aldus de woordvoerder. Om medewerkers en onderaannemers te kunnen betalen, moet Vivaqua leningen afsluiten.

Bovendien blijven veel reguliere administratieve aanvragen liggen, weet De Standaard. Klanten die inmiddels zijn verhuisd, ontvangen op hun oude adres nog steeds facturen. Hierdoor raakt ook de helpdesk overbelast. ‘We krijgen veel berichten en telefoontjes van ontevreden klanten, wat tot extra druk op de administratie leidt.’

Meer over

HelpdeskIT-auditing

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelInnovatie & Transformatie

EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

ActueelCloud & Infrastructuur

Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

ActueelOverheid

Navo op Cybersec Europe: de geopolitieke dimensie van cybersecurity

Boete
ActueelCloud & Infrastructuur

EU legt Apple en Meta onder nieuwe Big Tech-wetgeving forse boetes op

Daling
ActueelCloud & Infrastructuur

Langdurige onzekerheid kost Atos omzet

ActueelOverheid

EU geeft medewerkers ‘wegwerp devices’ voor VS-bezoeken

Eén reactie op “Nieuw crm-systeem kwelt Brussels waterbedrijf”

  1. Thomas Neirynck schreef:
    30 november 2022 om 08:29

    We zien dit voortdurend gebeuren. Het probleem zit hem al bij de data input. Hoeveel van de data tijdens salesgesprekken komt in het CRM? JUIST. Een CRM is niet gebouwd om voor een sales input vanuit een gesprek te doen. Het is een backoffice tool. Vandaar dat men beter een goede front office tool gebruikt. Groeten Thomas van SalesNote

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs