Turkse en Amerikaanse it-bedrijven kiezen Den Haag

Testinium en Kumbaya openen Europees hoofdkantoor in Nederland

Twee internationale ict-bedrijven openen een Europese hoofdvestiging openen in Den Haag. Het gaat om Testinium en Kumbaya. Testinium is een Turkse ict-dienstverlener die een tool biedt om apps automatisch te testen. Kumbaya uit de Verenigde Staten ontwikkelt en implementeert internet of things (IoT)-oplossingen om armoede te bestrijden. Dat kondigen de partijen aan tijdens het Mobile World Congress (MWC), de beurs die in Barcelona plaatsvindt van 25 tot en met 28 februari 2019.

Testinium is opgericht in 2009 en heeft een tool ontwikkeld voor het automatisch testen van web- en mobiele apps. De organisatie heeft ruim tweehonderd testprofessionals in dienst, verspreid over diverse kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de Verenigde Staten. Daarnaast beschikt het over twee onderzoeks- en ontwikkelcentra in Istanbul.

De opening van een Europees hoofdkantoor in Den Haag past binnen de wereldwijde expansiestrategie. Vanuit de Haagse locatie wil Testinium zijn Europese klanten bedienen. Het richt zich op mkb-organisaties die actief zijn in de financiële of verzekeringssector of in de e-commerce.

In het eerste jaar moeten twintig medewerkers worden aangetrokken. Dit moet in het tweede jaar groeien tot tachtig medewerkers. Daarnaast zijn er plannen om de onderzoeks- en ontwikkelingscentra van Istanbul naar Den Haag te verhuizen.

Het Turkse bedrijf koos voor Nederland vanwege de cultuur en de vraag naar ict’ers. Het koos voor Den Haag vanwege de geografische ligging en de faciliteiten. Dat gebeurde in samenwerking met The Hague Business Agency (THBA) en de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA).

Kumbaya

Kumbaya is opgericht in 2016. De organisatie ontwikkelt oplossingen zodat achtergestelde bevolkingsgroepen via het internet of things (IoT) volwaardig deel kunnen nemen aan de maatschappij. Het bedrijf wil dit jaar vijftienduizend huishoudens aansluiten op hun technologie.

Het Amerikaanse bedrijf kwam in 2017 tijdens het Mobile World Congress in contact met The Hague Business Agency (THBA). Na diverse gesprekken besloot het ook een Europees hoofdkantoor in Den Haag te vestigen. Hiervoor krijgt het ondersteuning via het zogeheten ImpactCity-programma, dat is gericht op organisaties die innovaties ontwikkelen om de wereld te verbeteren. Met dit programma krijgen deelnemers toegang tot een netwerk van bedrijven en investeerders, om zo lokaal te kunnen starten en opschalen.

The Hague Business Agency

The Hague Business Agency (THBA), een door de overheid gefinancierde organisatie, organiseert conferenties en seminars en biedt marktinzichten en (juridische) adviezen aan internationale organisaties, om ze zo te verleiden naar Den Haag te komen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-02-27T09:48:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.